Helsingin messukeskus täyttyi viikonloppuna motoristeista, kun MP24-messut avasivat virallisesti kevään odotuksen. Jos messutarjonnasta joku trendi nousee esille, se on ilman muuta sähkön roolin kasvu voimanlähteenä. Aihe toki jakaa mielipiteitä, mutta kehityksen suunta on väistämätön.
Globaalisti moottoripyöriä myytiin viime vuonna lähes 107 miljardilla dollarilla. Suomessa uusia pyöriä ostettiin viime vuonna 3538 kappaletta. Määrä oli 6,9 prosenttia pienempi kuin vuonna 2022, mutta toisaalta kauppa kävi koronavuosien aikana vilkkaasti. Globaalisti sähkökäyttöisten pyörien osuus kaupasta alkaa olla kolmannes. Suomessa sähkömoottoripyörien myynti on vähäisempää.
Pikkuhiljaa asenteet kuitenkin muuttuvat. Messuilla Poliisi esitteli ensimmäistä sähkömoottoripyöräänsä. Zero DSR X:n toimintasäteeksi luvataan lähes 300 kilometriä. Tämän pitäisi riittää työvuoron ajotarpeisiin, mutta tuleva kesä sen tietenkin lopulta kertoo.
Täyssähköisten lisäksi MP24-messuilla oli esillä maailman ensimmäinen hybridimoottorilla varustettu moottoripyörä. Kawasaki Ninja 7 Hybridissä on 451-kuutioinen kaksisylinterinen, josta irtoaa 59 hevosvoimaa. Lisätehoa saa e-boostilla, jolloin sähkömoottori nostaa heppojen määrän 70:een. Teholukemat eivät päätä huimaa, mutta pyörä (kuvassa) on tuttuun Ninja-tyyliin aika aggressiivisen näköinen. Hintaa uutuudella on karvan alle 17 tuhatta euroa eli aika kalliista moposta on kyse.
Sähkön vastapainoksi messukeskuksessa nähtiin useita uusia tehotykkejä. Esimerkiksi KTM:n uutta 1290 Super Duke GT:tä vauhdittaa 175 hevosvoimaa ja Hondan uudessa CB1000 Hornetissa on siinäkin riittävästi tehoja (110 kW/ 147 hp). Hondalla on myös uusi Fireblade (CBR1000RR-R Fireblade SP), mutta sen 160 kW on liikaa useimmille. Sama pätee KTM:n 1390 Super Duke R Evoon (190 hp).
Kolmen päivän aikana MP4-messuilla kävi 52 000 messukävijää.