Bittiumin liikevaihto ja tulos laskivat viime vuonna. Yhtiö on lähtenyt muuttamaan omaa strategiaansa ja odottaa, että tervehdyttämistoimet vaikuttavat jo tänä vuonna positiivisesti. Urakka ei kuitenkaan ole helppo.
Yhtiön johtoryhmän uudistukset ja strategian päivitys olivat vasta alkusoittoa laajamittaiselle prosessille, jonka päämääränä on yrityksen ohjaaminen kannattavan kasvun polulle. Uusi strategia, joka ulottuu vuosien 2024 ja 2025 yli, pohjaa kolmeen keskeiseen painopistettä: asiakaslähtöisyyden vahvistaminen, tuotevalikoiman terävöittäminen ja toiminnan tehostaminen.
Yksi Bittiumin rohkeimmista askelista oli muutos tuotekehitysorganisaatiosta segmenttipohjaiseen, asiakaslähtöiseen toimintamalliin. Tämä ei ollut pelkkä rakenteellinen muutos, vaan se heijasti pyrkimystä ymmärtää ja palvella asiakkaita entistä paremmin. Samalla kun yritys keskittyi nykyisten tuotteidensa kehittämiseen ja markkinaosuutensa kasvattamiseen, se ei unohtanut tehokkuuden ja kustannustehokkuuden merkitystä. Nämä toimenpiteet luovat vankan perustan paremmalle kannattavuudelle ja kassavirralle.
Bittium ei tyytynyt vain sisäisiin muutoksiin. Se haki aktiivisesti uusia mahdollisuuksia ja saavutuksia niin puolustus- ja turvallisuussektorilla kuin lääketieteen teknologian alueellakin. Merkittävät sopimukset, kuten uusittu puitesopimus Suomen Puolustusvoimien kanssa, sekä kansainväliset pilotoinnit, ovat tässä tärkeässä asemassa.
Viime vuonna vaikeuksia oli monella sektorilla. Medical-segmentin tuotetoimitukset viivästyivät ja Defense-segmentin projektit etenivät odotettua hitaammin. Viimeisen neljänneksen kertaluontoiset 3,2 miljoonan euron kuluerät heikensivät liiketuloksen miljoonaan euroon, kun se edellisvuonna oli kolme miljoonaa.