Eaton on toimittanut Valmet Automotivelle Eaton Xiria Extendable -keskijännitekojeiston suojaamaan Uudenkaupungin tuotantolaitoksen sähkölaitteistoja. Hankinta on autoteollisuuden palveluntarjoajalle osa laajempaa tehdasalueen pääsähkönsyöttöverkon uudistamista.
Valmet Automotiven ja Eatonin yhteistyökumppani Vertek Oy toimitti Uudenkaupungin tuotantolaitokselle 14-kenttäisen Eaton Xiria Extendable -keskijännitekojeiston, jonka nimellisjännite on 24 kV ja nimellisvirta 630 A. Asennettu kokonaisuus sisältää kaksi välikaapelilla yhdistettyä yksikköä, joista toinen on 6-kenttäinen ja toinen 8-kenttäinen.
Vertekin projektipäällikkö Benjamin Laihon mukaan keskijännitekojeisto räätälöidään aina kohteen mukaan. - Se sisältää katkaisimia ja kuormaerottimia, joiden järjestys pitää olla tismalleen suunnitellun mukainen. Myös releet ja virtamuuntajat räätälöidään sovittuun järjestykseen, Laiho sanoo.
- Uuden kojeiston kapasiteetti on sama kuin aikaisemmankin, mutta vaihdon yhteydessä poistui riski siitä, että jotain hajoaa. Tämä seisoo nyt määrätyssä asennossa hamaan tulevaisuuteen asti, sanoo Valmet Automotiven vanhempi kunnossapitoinsinööri Jari Laine.
Xiria-keskijännitekojeisto on tyhjiötekniikkaan perustuva laitteisto, jossa ei ole käytetty lainkaan ilmastolle erittäin haitallista SF6-kaasua. SF6-kaasun käyttö on pian tulossa tiensä päähän, sillä se ollaan asettamassa käyttökieltoon EU:n alueella. Xirian katkaisijat ja kuormaerottimet perustuvat tyhjiöpulloon, jossa eristeenä on tyhjiö, ei eristekaasu. Tätä tyhjiökatkaisijaan perustuvaa keskijännitekojeiston ratkaisua Eaton on kehittänyt jo 60 vuotta.
Eaton Xiria -keskijännitekojeisto on toimintavarma ja pitkäikäinen. Laitteelle voidaan tehdä erinäisiä tarkastuksia tehtaan kunnossapito-ohjelman mukaan, mutta varsinaista vuosihuoltoa se ei tarvitse ollenkaan. SF6-vapaa laitteisto takaa myös sen, että järjestelmä on EU:n tulevien asetusten mukainen.