Autoja on joskus kutsuttu ”tietokoneiksi pyörillä”, mutta tämä visio edellyttää riittävän nopeaa ja edullista tapaa verkottaa auton eri laitteet. Analog Devices ja BMW aikovat nyt mahdollistaa tällaisen ”softamääritetyn” auton ottamalla pikaisesti käyttöön 10 megabitin Ethernetin ajoneuvoissa.
Tekniikkaa kutsutaan nimellä E²B. Se perustuu ADI:n 10BASE-T1S -väyläteknologiaan. Kyse on standardista, joka mahdollistaa 10 megabitin yhteydet autoissa yhdellä kierretyllä parikaapelilla. BMW sanoo ottavansa uuden tekniikan käyttöön ensimmäisenä.
Vuodesta 2018 lähtien ADI on työskennellyt tiiviissä yhteistyössä BMW Groupin kanssa uudella konseptilla, joka yksinkertaistaa Ethernetin tuomista ajoneuvoihin, siis verkon reunalle. Samaan aikaan IEEE802.3cg-ryhmä määritteli uutta 10 Mbps Ethernet-standardia nimeltä 10BASE-T1S, jossa ADI ja BMW Group muiden yritysten joukossa olivat molemmat aktiivisesti mukana.
Ratkaisussa linkeistä poistetaan mikro-ohjaimet ja ohjelmistojen prosessointi siirretään ajoneuvon keskusyksikköihin. BMW pyrkii ADI:n sirujen avulla myös vähentämään ohjelmistokehitykseen kuluvaa aikaa.
Yhtiöiden mukaan ohjaamon käyttökokemus on edelleen autonvalmistajien keskeinen painopiste. Tämä pätee erityisesti ajoneuvon ympäristön valaistukseen. Monet nykypäivän valaistusratkaisut ovat kuitenkin monimutkaisia toteuttaa, käyttävät vanhoja tekniikoita, ja niitä on vaikea skaalata ja päivittää tuettujen ledien määrän kasvaessa.
10BASE-T1S-väylästandardin avulla ja E²B-tekniikalla ajoneuvon valaistus voidaan synkronoida muiden sovellusten kanssa. Ohjelmistopohjaisen valaistusjärjestelmän täysi käyttöönotto parantaa joustavuutta, helpottaa päivityksiä ja helpottaa käyttöä.