Japanilainen teknologiayritys Asahi Kasei on onnistunut demoamaan uutta patentoitua korkeaionista johtavaa elektrolyyttiään. Tämä teknologinen läpimurto mahdollistaa akuille suuremman tehon matalammissa lämpötiloissa ja paremman kestävyyden korkeissa lämpötiloissa.
Sekä kylmä että kuuma ovat ongelma nykyisissä litiumioniakuissa. Asahi Kasei kertoo lisäksi, että uusi elektrolyytti voi osaltaan alentaa kustannuksia ja pienentää akkukoteloiden kokoa, mikä parantaa energiatiheyttä entisestään.
Yleensä litiumioniakkuja suositellaan käytettäväksi lämpötila-alueella 10-45 °C. Alhaisemmat lämpötilat johtavat pienempään kennokapasiteettiin, pienempään tehoon ja pidempiin latausaikoihin. Korkeammat lämpötilat taasen johtavat nopeutuneeseen ikääntymiseen, mikä lyhentää akun käyttöikää.
Nopeasti kehittyvillä energian varastointijärjestelmien markkinoilla maailmanlaajuisesti, erityisesti sähköajoneuvoissa alalla, vakaa akun suorituskyky ja korkea kestävyys äärimmäisissä lämpötiloissa ovat erittäin tärkeitä ominaisuuksia.
Asahi Kasei aloitti korkean ioninjohtavuuden omaavan elektrolyytin kehittämisen vuonna 2010, kun kunniajäsen Akira Yoshino keskittyi asetonitriiliin lupaavana litiumioniakkuelektrolyyttien ainesosana. Käyttämällä korkean ionin johtavaa elektrolyyttiä on mahdollista pienentää akkupakkauksen kokoa säilyttäen samalla tehon, mikä lisää akun energiatiheyttä ja alentaa akun kokonaiskustannuksia.
Verrattuna tavanomaisella elektrolyytillä valmistettuihin kennoihin testatut lieriömäiset kennot osoittivat suurta tehoa -40 °C:ssa ja kaksinkertaistavat käyttöiän 60 °C:ssa, ennen kuin ne saavuttivat 80 prosentin terveydentilan. Yhtiö aikoo kaupallistaa tekniikkansa ensi vuonna.