Arrow Electronics ja Nvidia ovat demonneet järjestelmää, joka todella osoittaa sekä tekoälyn että tehokkaan laskennan suorituskyvyn. Ne ovat kehittäneet järjestelmän, jonka avulla neliraajahalvautunut pystyy ajamaan täysveristä kilpa-autoa.
Kyse on lajissaan ensimmäinen tekoälyllä toimivan ohjausjärjestelmän. Kehittyneellä NVIDIA-prosessorilla varustettu se käyttää kasvojentunnistustekniikkaa uusimman SAM (Semi-Autonomous Mobility) -auton ohjaamiseen. Autoa ajoi vastikään Sam Schmidt Neu-Isenburgin kilparadalla.
SAM-järjestelmää ohjataan pään liikkeillä. Arrow´n suunnittelijat kehittivät uuden ohjausjärjestelmän käyttämällä viimeisintä Nvidia Jetson AGX Orin -moduulia. Se oli ainoa alusta, joka pystyi tarjoamaan suuren tarkkuuden ja alhaisen latenssin, joka tarvitaan auton ohjaamiseen jopa 213 mailin eli 340 kilometrin tuntinopeudessa.
SAM-järjestelmässä (kuva alla) kojelaudassa oleva stereokamerapari tallentaa Schmidtin liikkeet reaaliajassa ja syöttää tiedot Nvidia-moduuliin. Koneoppimisen avulla järjestelmä käsittelee tiedot ja säätää ohjauskulmaa automaattisesti – muutaman sekunnin tuhannesosan sisällä.
Uusi tekoälyohjaus korvaa auton alkuperäisen neljän kameran ohjauksen, joka käytti vanhempaa, infrapunaliikenteeseen perustuvaa tekniikkaa. Max Schmidtin mukaan uusi järjestelmä on paremmin hallittavissa. - Ohjauksessa ei ole viivettä. Kaikki tapahtuu välittömästi suurella nopeudella.
Ohjausparannuksilla voisi olla jokapäiväisiä sovelluksia paljon kilparadan ulkopuolella. Teknologiaa voitaisiin käyttää ohjaamaan ajoneuvoja ja suuria laitteita niinkin erilaisissa ympäristöissä kuin maataloudessa, varastoissa, julkisessa liikenteessä ja rakentamisessa, jotta kuljettaja – fyysisesti vammainen tai ei – voisi suorittaa useita tehtäviä.
- SAM Car on kehittynyt teknologia-alustaksi, joka todella personoi mahdollistaen teknologian hyödyn mahdollisimman monelle ihmiselle, sanoi Arrow´n suunnittelupalveluja globaalisti johtava Murdoch Fitzgerald.