Sähköautojen myynnissä on ollut haasteita viime aikoina, mutta pian on edessä sähköautojen ja niiden akustojen murros. Mercedes ja Toyota aikovat ensimmäisinä valmistajina siirtyä käyttämään sähköautoissaan kiinteän elektrolyytin akkutekniikkaa.
Amerikkalainen Factorial esitteli eilen uusimman Solstice-akkunsa, jossa nestemäinen elektrolyytti on korvattu kiinteällä. Sillä päästään yhdellä latauksella jopa 80 prosenttia nykyakustojen pidemmälle. Lisäksi tekniikka on nykyisiä turvallisempi.
Yhteistyössä Mercedes-Benzin kanssa kehitetty Factorialin kiinteän elektrolyytin akun odotetaan olevan sähköauto- ja kulutuselektroniikkateollisuuden asiakkaiden saatavilla vuosikymmenen loppuun mennessä. Eilen esitelty proto yltää energiatiheydessä 450 wattituntiin kiloa kohti, eli energiatiheys on lähes kaksi kertaa parempi kuin nykyakuissa.
Factorial on lisäksi onnistunut tekemään akkujen tuotannosta tehokkaampaa ja kestävämpää. Tämä onnistuu uuden kuivakatodirakenteen avulla. Solstice-akun sulfidipohjainen täyskiinteä elektrolyyttijärjestelmä vastaa turvallisuusongelmiin, jotka liittyvät syttyviin ja haihtuvampiin nestemäisiin elektrolyyttirakenteisiin. Akulle tavoitellaan EUCAR-turvallisuusluokitusta 2 ja vakautta yli 90 °C:n käyttölämpötiloissa.
Solstice on valmis mullistamaan akkujen valmistuksen parantamalla merkittävästi niiden kestävyyttä. Uuden kuivapinnoitusprosessin ansiosta Solstice eliminoi perinteisessä katodituotannossa yleisesti käytettyjen vaarallisten liuottimien ja energiaintensiivisten vaiheiden tarpeen. Tekniikka ohittaa myös muodostusprosessin, joka on litiumioniakkujen valmistuksen eniten energiaa kuluttava vaihe.
Kiinteän elektrolyytin akut ovat nyt muutenkin suuren kiinnostuksen kohteena. Toissapäivänä Toyota sai Japanin kauppa- ja teollisuusministeriöltä hyväksynnän omalle kiinteän elektrolyytin akkuohjelmalleen. Toyotan suunnitelmissa on tuoda uusilla akuilla varustetut autot markkinoille jo vuoden 2026 aikana.