Yhdysvaltain kauppaministeriön teollisuus- ja turvallisuusvirasto BIS on julkistanut ehdotuksen uudesta säännöstöstä, joka toteutuessaan kieltää tiettyjä laitteistoja ja ohjelmistoja sisältävien ajoneuvojen myynnin tai maahantuonnin. Rajoitus koskee koodia ja komponentteja, joilla on yhteys Kiinaan tai Venäjään.
Ehdotus keskittyy ajoneuvojen yhteysjärjestelmään (VCS) integroituihin laitteistoihin ja ohjelmistoihin sekä automatisoituun ajojärjestelmään (ADS) integroituihin ohjelmistoihin. Nämä ovat kriittisiä järjestelmiä, jotka tietyn laitteiston ja ohjelmiston kautta mahdollistavat ulkoisen liitettävyyden ja autonomisen ajokyvyn yhdistetyissä ajoneuvoissa.
Luvaton pääsy näihin järjestelmiin voi antaa vastustajille mahdollisuuden päästä käsiksi ja kerätä kaikkein arkaluontoisimpia tietoja. On mahdollista manipulkoida autojen ohjelmistoja ja käyttäytymistä etäyhteyden yli. Sääntö koskisi kaikkia pyörillä varustettuja maantieajoneuvoja, kuten henkilöautoja, kuorma-autoja ja linja-autoja, mutta sen ulkopuolelle jäävät ajoneuvot, joita ei käytetä yleisillä teillä, kuten maatalous- tai kaivosajoneuvot.
BIS on havainnut, että tietyt Kiinasta tai Venäjältä peräisin olevat teknologiat muodostavat kohtuuttoman riskin sekä Yhdysvaltojen kriittiselle infrastruktuurille että niille, jotka käyttävät verkkoon yhdistettyjä ajoneuvoja.
- Nykypäivän autoissa on kamerat, mikrofonit, GPS-seuranta ja muut tekniikat yhdistettynä Internetiin. Ei vaadi paljon mielikuvitusta ymmärtääksesi, kuinka ulkomainen vastustaja, jolla on pääsy näihin tietoihin, voi muodostaa vakavan riskin sekä kansalliselle turvallisuudellemme että Yhdysvaltain kansalaisten yksityisyydelle, sanoi Yhdysvaltain kauppaministeri Gina Raimondo.
Säännöt kieltäisivät sellaisten ajoneuvojen maahantuonnin ja myynnin, joissa on tiettyjä VCS- tai ADS-laitteita tai -ohjelmistoja, jotka ovat yhteydessä Kiinaan tai Venäjään. VCS on sarja järjestelmiä, jotka mahdollistavat ajoneuvon välisen viestinnän, mukaan lukien telemaattiset ohjausyksiköt, Bluetooth-, matkapuhelin-, satelliitti- ja Wi-Fi-moduulit. ADS sisältää komponentteja, jotka yhdessä mahdollistavat erittäin autonomisen ajoneuvon toiminnan ilman kuljettajaa ratin takana.
Sääntö myös kieltäisi Kiinaan tai Venäjään liittyviä valmistajia myymästä VCS-laitteistoja tai -ohjelmistoja tai ADS-ohjelmistoja sisältäviä yhdistettyjä ajoneuvoja Yhdysvalloissa, vaikka ajoneuvo olisi valmistettu Yhdysvalloissa.
Tavoitteena on, että ohjelmistokellot tulisivat voimaan vuoden 2027 vuoden malleissa ja laitteistokiellot vuoden 2030 automalleissa.