V2V eli Vehicle-to-Vehicle viittaa tekniikkaan, jossa autot keskustelevat keskenään. Yleensä kommunikaatio pohjaa nopeaan DSRC-lähiradiotekniikkaan. Australialainen Cohda Wireless uskoo, että ensimmäiset järjestelmät tulevat uusiin autoihin jo ensi vuonna.
Cohda on kehittänyt yhdessä sveitsiläisen u-Bloxin kanssa V2X-tekniikan, jossa yhdistetään DSRC-yhteydet tarkkaan GPS-paikkatietoon. Järjestelmä varoittaa esimerkiksi nurkan takaa saapuvista autoista, edellä jonossa tapahtuvista jarrutuksista ja muista tilanteista ennen kuin kuljettaja voi nähdä mitään.
Cohdassa uskotaan, että V2X-tekniikat voivat vähentää esimerkiksi kolarien määrän puoleen nykyisestä. Näin kyse on samanlaisesta murroksesta tieliikenteessä kuin turvaväiden tai turvatyynyjen keksiminen.
DSRC (Dedicated Short-Range Communications) on standardipohjainen tekniikka, jossa dataa siirretään hieman alle kuuden gigahertsin taajuusalueella. Taajuudet vaihtelevat hieman eri markkina-alueilla sen mukaan, mitä taajuuksia yhteyksille on voitu varata.
Linkki kantaa jopa kilometrin päähän ja keskeistä siinä on nopea, jopa 27 megabittiin yltävä tiedonsiirtonopeus. Nopeus on välttämätöntä, jotta tarvittava data autojen välillä siirtyisi liikenteessä.
Cohda arvioi, että volyymeissä valmistettua heidän V2X-järjestelmänsä maksaa muutaman sata dollaria. Uuden auton hinnassa kyse on pienestä summasta.