Suurin osa kuluttajista kokee vaikeuksia käyttäessään uudentyyppisiä älylaitteita. Kaikkiaan 83 prosenttia on kohdannut ongelmia muun muassa fitness-rannekkeiden, älykellojen, autojen viihdejärjestelmien, verkkoon kytkettyjen kodin automaatio-, turva- ja valvontajärjestelmien sekä puettavien terveysteknologian laitteiden käytön yhteydessä.
Tämä käy ilmi Accenturen suuresta kuluttajatutkimuksesta. Tutkimukseen osallistuneiden kuluttajien mukaan älylaitteiden suurimpia haasteita olivat, että ne ovat liian vaikeita käyttää (21 prosenttia vastaajista), niiden asennus ei onnistunut oikein (19 prosenttia) ja että ne eivät toimineet luvatulla tavalla (19 prosenttia).
Älylaitteen helppokäyttöisyys oli tutkimuksen mukaan tärkein ostopäätökseen vaikuttava kriteeri kaikissa ikäryhmissä ja maantieteellisillä alueilla. Sen mainitsi 33 prosenttia vastaajista. 29 prosenttia nimesi tärkeimmäksi kriteeriksi ”tuotteen ominaisuudet ja toiminnot” ja 22 prosenttia ”luotetun brändin”.
Kuluttajien ostoaikeet uudenlaisten huipputeknologian laitteiden suhteen ovat seuraavien 12 kuukauden aikana melko vaatimattomat, mutta viiden vuoden aikajaksolla tarkasteltuna hankinnan todennäköisyys kasvaa huomattavasti. Esimerkiksi fitness-rannekkeen aikoo ostaa vuoden sisällä 12 prosenttia kuluttajista, kun taas viiden vuoden kuluessa kuluttajista 40 prosenttia suunnittelee ostavansa rannekkeen. Vuoden aikana 12 prosenttia aikoo ostaa älykellon, mutta viiden vuoden aikajänteellä osuus nousee 41 prosenttiin.
Muita teknologiatuotteita, joita kuluttajat harkitsevat ostavansa seuraavan viiden vuoden aikana, ovat tutkimuksen mukaan muun muassa verkkoon kytketyt kodin valvonta- ja turvajärjestelmät (41 prosenttia kuluttajista), älytermostaatit (39 prosenttia), verkkoon kytketyt auton viihdejärjestelmät (37 prosenttia), kodin 3D-tulostimet (35 prosenttia) sekä heijastusnäytölliset älylasit, kuten Google Glass (35 prosenttia).
Uuden älypuhelimen aikoo seuraavan vuoden aikana ostaa 54 prosenttia kuluttajista, kun viime vuonna ostoa harkitsi 58 prosenttia kuluttajista. Ostoaikeiden lasku oli huomattava myös tablettien osalta: 38 prosenttia aikoo ostaa tabletin tulevan vuoden aikana.
Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä loka–marraskuussa 2014. Siihen osallistui 24 000 kuluttajaa 24 maasta.