Puolijohdetalot pitävät uusista autoista. Elektroniikan määrä niissä kasvaa koko ajan, mikä tietää hyvää autoelektroniikkaa toimittaville yrityksille. Tänä vuonna puolijohteita myydään autoihin jo 31 miljardilla dollarilla. Summa on IHS:n mukaan 7,5 prosenttia suurempi kuin viime vuonna. Mikä parasta, alueen kehitys ei ole niin riippuvainen puolijohteiden suhdannevaihteluista. Enemmän se riippuu myytyjen uusien autojen määrästä.
Tutkimuslaitoksen mukaan puolijohteita tarvitaan autoissa eniten hybridiautojen elektroniikkajärjestelmiin, telematiikkalaitteisiin sekä ADAS- eli kuljettajaa avustaviin järjestelmiin. Näissä tulevien vuosien kasvuvauhdiksi o ennustettu 20-18 prosenttia.
Autojen puolijohdemarkkinoilla on monta pientä peluria. Infineon on markkinajohtaja 9,8 prosentin markkinaosuudella. Freescalella on 7,4 prosenttia, Texas Instrumentsilla 6,4 prosenttia ja ON Semiconductorilla 3,6 prosenttia markkinoista. Renesasin lukuja IHS ei raportoi, vaikka japanilaisyritys on merkittävä toimittaja autoihin.
Monia perinteisiä auton laitteita on muuttumassa elektronisemmaksi. IHS viittaa esimerkiksi jäähdytysnesteen pumppuun tai ohjaustehostimeen, joissa ohjaus tehdään yhä useammin elektronisesti.
Elektroniikan osuus kalliimman hintaluokan polttomoottoriautosta on tällä hetkellä noin 40 prosenttia. Hybridimallissa elektroniikka muodostaa jopa 75 prosenttia auton hinnasta.