Saksan autoalaa seuraava CAM-keskus (Center of Automtive Management) on listannut autojen takaisinkutsujen syitä viime vuodelta. Viime vuonna selvästi yleisin syy auton takaisinkutsuun oli ongelma turvajärjestelmissä. Suurin yksittäinen tekijä oli japanilaisen Takatan valmistama turvatyyny.
CAM:n mukaan turvaongelmat aiheuttivat 60,1 prosenttia takaisinkutsuista. Sähköjärjestelmä ja elektroniikka oli syynä 14,2 prosentissa takaisinkutsuja, voimansiirto 8,2 prosentissa ongelmia.
CAM:n tutkimuksen mukaan autojen toimintavikojen määrä kasvaa samaa vauhtia elektroniikan ja ohjelmistojen lisääntyessä niissä. Viime vuonna softavika johti yli sadantuhannen auton ylimääräiseen korjaukseen. Tunnetuin oli Fiat-Chryslerin jeeppi, jonka hakkerit onnistuivat kaappaamaan haltuunsa.
Tutkimuksen mukaan laadunvalvontaan tarvitaan uusia lähestymistapoja. Muuten ei voida pitää kurissa erilaisia ongelmia, joita esimerkiksi ohjelmistojen päivitys ilmateitse voi aiheuttaa.
Kuinka paljon autojen sitten jouduttiin korjaamaan valmistajan piikkiin viime vuonna? Määrä nousi 45,8 miljoonaan. Tämä on kaksi kertaa suurempi määrä kuin viime vuonna myytyjen uusien autojen määrä, mikä kuvaa ongelmien laajuutta.
Mitsubishin takaisinkutsuprosentti nousu tämän takia 826 prosenttiin, Mazdan 755 prosenttiin ja Hondan 676 prosenttiin. Pääosa ongelmista liittyi edellämainittuun turvatyynyyn.
Sähköauto Teslan takaisinkutsuprosentti oli 249 prosenttia. Turvavyöongelman takia kaikki vuosina 2012-2015 valmistetut S-mallit piti kutsua pajalle.
Myös saksalaisilla oli ongelmia. Volkswagenin päästöskandaalin takia korjaamokutsun sai 580 000 volkkarin omistajaa. Audilla oli puolestaan ongelmia jarrujen ja vuotavien polttoaineputkien kanssa.
Entäpä laadukkain auto? Kiinalaisomistuksessa oleva ruotsalainen Volvo joutui kutsumaan korjattavaksi vain 10 000 autoaan. Takaisinkutsuprosentti oli 18, mikä tekee Volvosta laadukkaimman auton.