Tamperelainen OptoFidelity tunnetaan kosketusnäyttöjen robottiavusteisen testausautomaation erikoisosaajana. Toimitusjohtaja Pertti Aimonen näkee tulevaisuudessa paljon mielenkiintoista kehitystä. - Näyttötekniikka tulee mullistumaan. Kosketus on pian vanhaa tekniikkaa, Aimonen näkee.
Aimonen pääsee tietysti näkemään monia uusia tapoja toteuttaa näyttö. OLED-näyttöjen yleistyminen ja esimerkiksi painalluksen aistivien antureiden lisääminen paneeleihin vaikuttaa merkittävästi niiden testaamiseen.
- Uudet ratkaisut alkavat pian siirtyä konsepteista ja protoista massatuotantoon. Se edellyttää paljon testausta ja validointia, Aimonen kertoo.
Painallusvoiman mittaaminen on hyvin haasteellista, kun sitä tehdään gramman tarkkuudella laajalla toiminta-alueella. Samalla nämä vaatimukset erottavat testausratkaisut toisistaan.
Tämä tietysti lisää kysyntää OptoFidelityn toimittamille testausratkaisuille. Viime vuonna yhtiö peräti 3,5-kertaisti liikevaihtonsa noin 20 miljoonaan euroon. Tällekin vuodelle yhtiö ennustaa 30 prosentin kasvua. Suomalaisyritysten joukossa OptoFidelity on ilahduttava poikkeus.
Yrityksellä on 98 työntekijää, joista yli 80 työskentelee Tampereella. Yhdysvalloissa yhtiöllä on viisi omaa työntekijää, Kiinassa nyt kahdeksan. Ja rekrytointi on päällä kaiken aikaa.
- Totuus on, että hyvistä ohjelmistosuunnittelijoista on edelleen pulaa. Tarvittaisiin vankkaa matemaattista osaamista. Pitää osata soveltaa laiteläheisesti, ja olla tavallaan työkaluriippumaton, Aimonen luettelee vaatimuksia.
Aimonen myös suunnittelee jo OptoFidelityn tulevaisuutta, jota hän kutsuu 4.0-vaiheeksi. Visio liittyy Teollisuus 4.0 -konseptiin, mutta testauksen näkökulmasta.
- Jatkossa ei enää riitä, läpäiseekö laite testin vai ei. Testauksessa tullaan keräämään suuret määrät dataa ja näin louhittua tietoa voidaan hyödyntää läpi tuotteen elinkaaren aina suunnittelusta volyymituotantoon ja ylläpitoon, Aimonen raottaa tulevaa.