Amerikkalaiset lentoyhtiöt hukkasivat vuonna 2012 lähes 1,8 miljoonaa laukkua pelkästään kotimaan lennoillaan eli reilut kolme laukkua tuhatta matkustajaa kohti. Viime kokemukset osoittavat, että logistiikassa on vihdoin aika siirtyä modernimpaan tekniikkaan.
Matkustin heinäkuun lopulla Austiniin Teksasiin osallistuakseni National Instrumentsin NIWeekille. Yksi laukku meni koneen ruumaan ja sen idea oli alunperin tulla mukanani Chicagon kautta Austiniin.
Sain laukun takaisin tänään, suht hyvässä kunnossa. Hauskaa on se, että 18 päivää matkoillaan ollut laukku noudatti alkuperäistä matkasuunnitelmaa hyvin huonosti.
Kaikki meni periaatteessa vikaan jo Helsinki-Vantaalla. Finnair ei jostain syystä saanut laukkuani mukaan Chicagon koneeseen, vaikka laukku tagitettiin virkailijan toimesta tiskillä. Odotin laukkua turhaan ennen Chicagon tullia ja Austinin kentällä.
Seuraavana päivänä asiasta informoitiin Finnairia, joka lupasi lähettää laukun samalla lennolla heti seuraavana päivänä. Laukku tulisi siis perille vuorokauden myöhässä.
American Airlinesilla ei ollut mitään käsitystä laukkuni sijainnista ennen kuin oli aika lähteä takaisin Suomeen päin. Silloin AA:n järjestelmä kertoi laukun olevan Charlottessa, Pohjois-Carolinassa. AA lupasi lähettää laukun suoraan Suomeen, mutta se matka kesti lähes kaksi viikkoa.
Kun kaikki elektroniikkayritykset nyt puhuvat esineiden internetistä, joka tuottaa kaikista mahdollisista laitteista ja tavaroista reaaliaikaista tietoa – todellista big dataa – kaiken aikaa, niin voisiko IoT:n avulla ensiksi uudistaa matkatavaroiden logistiikan?