Uudet upeat tilat Helsingin keskustassa. Biljardipöytä, jonka oranssi verka piti erikseen tilata. Rento ilmapiiri, jossa devataan Macbookeilla. Zalandon Tech Hub Kampissa on miellyttävä poikkeus yt-uutisten keskellä. Kasvu ja menestys perustuu ennen kaikkea aidosti erilaiseen yrityskulttuuriin, sanovat nokkamiehet Tuomas Kytömaa ja Pekka Kosonen.
Zalandolla on ollut softakehitystä Suomessa vasta vuoden ajan. Torstaina vietetään uusien tilojen avajaisia. Vanha paikka Punavuoressa kävi pikavauhtia pieneksi, kun yhtiö rekrytoi uusia kehittäjiä ainakin Suomen oloihin ennennäkemättömällä vauhdilla.
Uusissa tiloissa törmää ensimmäiseksi paikan ilmapiiriin. Yleensä tämän päivän teknologiafirmoissa mulkoillaan vieraita peläten, että kyse on säästöjä hakevasta konsultista yt-neuvottelujen alla. Zalandossa tulijaa katsotaan todennäköisesti uutena työtoverina. Eron huomaa.
Kososen ja Kytömaan mukaan vanhat yrityskulttuurit eivät enää yksinkertaisesti toimi. - Ei voi olla mitään yhtä johtajaa, joka tietää ja keksii kaiken siitä, miten pitää toimia. Ei nykyosaajia voi johtaa sillä tavalla, miehet sanovat.
Tämän takia Zalandossa tiimeillä on paljon valtaa. Niillä on vastuu omien projektien valmistumisesta. Zalandossa mallia kutsutaan radikaaliksi ketteryydeksi ja pienessä organisaatiossa se toimii ilmeisen hyvin. Entäpä sitten, kun yrityksen koko kasvaa?
- Kun yritys kasvaa, se pitää jakaa loogisiin yksiköihin, joissa radikaali ketteryys voi jatkua, Kosonen ja Kytömaa sanovat. - Sen avulla toimintakulttuuri toimii myös isommassa yrityksessä. Itse asiassa paremmin kuin vanhat byrokraattiset mallit, miehet vakuuttavat.
Ja kasvusta Zalandossa on kokemusta jo aika lailla. Viime keväänä Punavuoressa devaajia oli noin 45, nyt väkeä on 70. Uusia ihmisiä tulee taloon kaksi kertaa kuussa. Uudet tilat on mitoitettu 116 työntekijälle ja se määrä tulee täyteen joskus ensi vuoden aikana. Kampin tiloissa yhtiöllä on varaus laajentumisesta seuraavaan kerrokseen.
Zalandossa on kaikkiaan noin 130 softatiimiä, joista suurin osa tietenkin yhtiön pääpaikalla Berliinissä. Helsingissä on kehitetty esimerkiksi verkkokaupan mobiilisovellusta, koko verkkokauppa-alustalle hakutoimintoa ja personointia sekä tekniikkaa, jossa perinteisiä kivijalkakauppoja integroidaan Zalandon verkkokaupan valikoimiin. Viimeksimainittu on alue, jossa on tulevina vuosina tapahtumassa paljon, myös Suomessa.
Motivaatio syntyy innostumisesta
Suomessa on jo pidemmän aikaa valiteltu huonosta kilpailukyvystä. Sitä yritetään saada lisää kasvattamalla vähän työaikaa tai leikkaamalla lomista. - Tämä on sellaista mikromanageraamista, jolla ei ole mitään vaikutusta, sanoo Pekka Kosonen.
- Työaika ei ole se juttu. Tärkeää on se, että ihmiset saadaan motivoitumaan. Että he innostuvat tekemistään jutuista ja ottavat omistajuutta projekteistaan.