Sähkäautojen akut ovat aina kompromissi. Akkukapasiteetin lisääminen toisi lisää ajomatkaa, mutta toisaalta akkuja ei haluta kovin paljon lisää kustannusten kasvun takia. Paras ja edullisiin ratkaisu on tasapainottaa akkukennojen varaustila elektroniikan avulla.
Uudessa sähköautossa akusto purkaa varaustaan tasaisesti. Ajan myötä osa kennoista menettää kapasiteettiaan ja nämä ”heikommat” kennot purkautuvat nopeammin.
Linear Technology on esitellyt DC-DC-muuntimen, joka seuraa akun varauksen tilaa ja tasapainottaa kennojen varausta. LT8584-regulaattori saa virtansa tasapainotettavista litiumioniakuista.
Kytkinregulaattori on tehokas, joten kennoista saadaan irti pääosa virrasta, tyypillisesti yli 99 prosenttia. Nykyisissä akustoissa tehoasta saadaan käyttöön noin 80 prosenttia, minkä jäljeen osassa kennoista varaus on liian pieni.
Lisävirtaa sähkö- tai hybridiauton akustoon saadaan käytönnössä kahdella tavalla. Lisäämällä akkukapasiteettia tai aktiivisesti tasapainottamalla nykyisen akuston kennostoja.
Linearin mukaan 10 ampeeritunnin lisäys akkutehoon maksaa lisäakuilla 10-20 dollaria kennoa kohti. Saman verran kennosta saadaan irti tasapainottavalla muuntimella, joka maksaa 2-3 dollaria.