ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Ajastus menee uusiksi pienissä laitteissa

SiTimen Titan-alustan MEMS-resonaattorit mullistavat 4 miljardin dollarin resonointikomponenttien markkinan. Ne ovat jopa seitsemän kertaa kvartsia pienempiä, mutta samalla kestävämpiä, energiatehokkaampia ja helpompia integroida. Älykelloista lääkinnällisiin implantteihin, IoT-laitteisiin ja Edge AI -sovelluksiin Titan avaa laitevalmistajille uusia mahdollisuuksia suunnitella aiempaa pienempiä, älykkäämpiä ja luotettavampia tuotteita.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Ajoneuvon sisäisen verkon kapasiteetti kasvaa

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 24.09.2020
  • Embedded
  • Networks

Jo perustason automalleissa on nykyisin tusinan verran elektronisia ohjainyksikköjä, jotka tuottavat satoja jollei tuhansia signaaleja, jotka on reititettävä eri puolille ajoneuvoa. Tämä asettaa isoja vaatimuksia auton sisäiselle verkolle.

Kirjoittaja Joseph Notaro vastaa ON Semiconductorilla autoteollisuuden tuotteiden strategiasta ja liiketoiminnan kehityksestä. Hänellä on yli 25 vuoden kokemus puolijohdealalta. Aiemmin hän on työskennellyt Fairchildilla ja STMicroelectronicsilla.

Ajoneuvojen ominaisuudet ovat jatkuvan kehityksen alaisena ja, jos palataan vaikkapa 20 vuoden taakse, voidaan todeta, että kehitys on ollut mullistavaa. Tuolloin ajoneuvot olivat vielä etupäässä mekaanisia laitteita, joissa oli jarrutusta varten joitakin hydraulisia alijärjestelmiä ja joissa elektronisesti toimivia olivat lähinnä yksinkertaiset valaisin-, sytytys- ja akunlatauspiirit. Oli käytännöllistä vetää johdinsarjat suoraan harvassa olevien eri elektroniikkapiirien välille ja vaikka tuloksena olikin johdinnippuja siellä täällä, tilanne oli kuitenkin hallittavissa tuohon aikaan.

Kun ensimmäiset ajoneuvojen sisäiset kaiutinjärjestelmät esiteltiin, johdotuksen asettamat vaatimukset olivat vielä suhteellisen yksinkertaisia käsittäen liitännät tehonsiirtoa, kaiuttimia ja antennia varten. Vuosituhannen vaihteen tienoilla elektroniikan määrä ajoneuvoissa alkoi merkittävästi kasvaa, kun ajoneuvojen pyöriin tulivat anturit renkaiden pitoa ja lukkiutumatonta jarrutusta ohjaamaan sekä runkoon törmäysanturit ilmatyynyjen laukaisua ohjaamaan. Seurauksena oli uudenlainen lähestymistapa, joka perustui hajautettuihin tai satelliittiavusteisiin elektronisiin ohjausyksiköihin.

Teknologian jatkuva kehittyminen on johtanut siihen, että luotettavista elektronisista järjestelmistä on muodostunut perusta nykyajan ajoneuvojen turvallisuudelle, tehokkuudelle ja mukavuudelle. Monien kuljettajaa avustavien toimintojen tarkoituksena on ajoneuvon kontrollin ylläpitäminen tehostamalla ohjausta, jarrutusta, pitoa ja moottorin toimintaa. Monet toiminnot kuten ajonvakausjärjestelmä (ESP, Electronic Stability Control), sähköinen ohjaustehostin (EPS, Electric Power Steering), aktiivinen jousitus ja lukkiutumaton jarrutus (ABS, Anti-lock Braking System) kuuluvat tähän kategoriaan. Vähemmän kriittiset järjestelmät ajoneuvoissa, kuten valaistus, tuulilasin pyyhkijät, ovien lukitus, ikkunat, kattoikkunat ja yhä lisääntyvät informaatio- ja viihdejärjestelmät on myös toteutettu elektronisesti ohjattavina järjestelminä, joissa jokaisessa on oma ohjausyksikkönsä valmiina kommunikoimaan muiden eri puolilla ajoneuvoa olevien järjestelmien kanssa.

Viime aikoina ajoneuvoissa ovat yleistyneet ajoavustimet (ADAS, Advanced Driver Assistance System) myös ihan perusmalleissa. Nämä pitkälle kehittyneet järjestelmät perustuvat suureen määrään erikoistuneita antureita, joiden tarkoituksena on kerätä tietoja kuljettajan avustamiseksi turvallisuuteen ja mukavuuteen liittyvissä ominaisuuksissa.

Esimerkiksi ajoavustimiin suunnitellut kamerat tarjoavat lisäominaisuuksia, kuten 360 asteen näkymän pysäköinnin avustuksessa. Paremmin varustelluissa autoissa saattaa nykyisin olla tusinan verran kameroita. Mitä riippuvaisempia ajoavustinjärjestelmät ovat kameroista tuottaessaan turvallisuuteen liittyviä toimintoja, sitä enemmän resoluutiota kameroilta edellytetään, jotta saadaan käyttöön yhä vain kasvava määrä dataa, joka on myös kyettävä siirtämään luotettavasti ja turvallisesti ilman viiveitä eri puolille ajoneuvoa.

On selvää, että ajoneuvojen teknologian kehityskulku ei olisi ollut mahdollista, jos autonvalmistajat olisivat pysytelleet perinteisessä johtimien kaapeloinnissa. Autonvalmistajat luottavat nyt kuitenkin menetelmiin, jotka perustuvat kanavointiin ja verkkoyhteyksiin, jolloin järjestelmien välinen liitettävyys paranee samalla kun fyysisten liitosten määrän tarve vähenee.

Ajoneuvojen sisäisten verkkojen protokollat

Jo perustason automalleissa on nykyisin tusinan verran elektronisia ohjainyksikköjä, jotka tuottavat satoja jollei tuhansia signaaleja, jotka on reititettävä eri puolille ajoneuvoa. Johdinsarjat liittimineen, joilla saataisiin reititettyä modernin ajoneuvon vaatimat kaikki teho- ja datasignaalit, muodostaisivat liian suuren, raskaan, monimutkaisen ja kalliin kokonaisuuden ollakseen käytännöllinen ratkaisu. Lisäksi jokainen johdinpari pitäisi räätälöidä autosarjan kutakin mallia varten erikseen. Ajoneuvon sisäinen verkko (IVN, In-Vehicle Networking) ratkaisee nämä ongelmat, mutta se asettaa myös suunnitteluun omat reunaehtonsa.

Elektronisten ohjainyksikköjen ja niihin liittyvien järjestelmien vaatimukset eroavat laajasti laitetyypistä ja sen toiminnoista riippuen. Sellaiset parametrit kuten nopeus ja kaistanleveys, sallittava värinä (jitter) ja vasteaika (latenssi) ja redundanssi vaihtelevat arvoltaan paljon ja niillä on vaikutuksensa liitettävyysvaatimuksiin ja jossain määrin käytettävään verkkoprotokollaan. Esimerkiksi osan ajoavustinta muodostava eteenpäin suunnattu kamera lähettää jatkuvana virtana suuria määriä erittäin kriittistä dataa, kun taas polttoaineen määrä ilmaiseva anturi lähettää yksittäisen datapaketin suhteellisen epäsäännöllisesti.

Ajan oloon on kehitetty joukko erilaisia ajoneuvojen verkkoratkaisuja, joilla on pyritty vastaamaan ajoneuvojen lisääntyviin datansiirtovaatimuksiin.

  • LIN-väylä (Local Interconnect Network): Tarjoaa suhteellisen pienen kaistanleveyden ja enimmillään 20 kb/s:n nopeuden, joten soveltuu käytettäväksi ensi sijassa edullisissa ja yksinkertaisissa alajärjestelmissä.
  • CAN-väylä (Controller area Network): Tästä Robert Bosch GmbH:n 1980-luvulla kehittämästä standardista tuli ISO-standardi vuonna 1994 ja se on eniten käytössä oleva ajoneuvoverkko, jota yleistyy vuosittain satojenmiljoonien solmujen käyttöönotolla. Sen nopeus on enimmillään 1 Mb/s ja sillä yhdistetään erilaisia antureita elektronisiin ohjausyksiköihin. CAN-väylässä on kanavointiominaisuudet mahdollistaen anturien jakamisen yhden tai useamman elektronisen ohjausyksikön kesken. CAN käyttää yhden kerran kierretyn parin kuparijohtimia ja johtimien tarve vähenee jopa 40 prosenttiin perinteisiin johdotuksiin verrattuna.
  • FlexRay-tiedonsiirtoväylä: Kun CAN-väylän nopeus ei enää riittänyt, kehitettiin FlexRay-protolla tarjotenenimmillään 10 Mb/s:n nopeutta, jota tarvitaan esimerkiksi sähköisen kaasupolkimen (drive-by-wire) ja ohjauspyörän (steer-by-wire) sovelluksissa. FlexRay-protokolla on sovitettavissa useille verkkotopologioille.
  • MOST-tiedonsiirto (Media Oriented Systems Transport): Tämä yksityinen standardi on kehitetty siirtämään audio-, video-, ääni-, puhe- ja datasignaaleja enimmillään 150 Mb/s:n nopeudella.

Mainittuja protokollia kehitetään kaiken aikaa, jotta ne vastaisivat uusien ajoneuvojen asettamia haasteita. Esimerkiksi Robert Bosch GmbH esitteli uuden version CAN-väylästä International CAN Conference -tapahtumassa vuonna 2012. Nimellä CAN FD tunnetussa versiossa CAN-väylän perusominaisuuksiin on yhdistetty suuremmat datanopeudet ja datan hyötykuormat.

IVN-verkon sisäinen segmentointi

Vaatimukset verkon latenssille käskyn antamisesta sen suorittamiseen ja vasteen saamiselle vaihtelevat paljon ajoneuvon eri alijärjestelmissä. Tällä on suuri vaikutus käytettävän IVN-protokollan valintaan. Esimerkiksi sähköisen ohjauksen signaalin prioriteetti on suurempi kuin radiokanavan vaihtoa ohjaavan signaalin ja verkon pitää olla konfiguroitu sen mukaisesti.

Ajoneuvo voidaan jaotella useisiin kohdealueisiin, jotka on ryhmitelty eri ominaisuuksien, toimintojen ja vaatimusten mukaan. Turvallisuus-, päästö- ja lakisääteisten syiden takia kahdella yleisimmällä kohdealueella– voimansiirtolaitteet (moottorin ohjaus ja tehon siirto) ja runko (jousituksen, ajosuunnan ja jarrutuksen ohjaus) – on tyypillisesti erittäin kovat tosiaikaisen vasteen vaatimukset. Moottorinohjaukseen vaikuttaa saasteiden jahiukkasten muodostumista hillitsevien säännösten toteuttaminen sekä parhaimman mahdollisen energiatehokkuuden ylläpitämisen takaaminen. Tämän tasoiset ohjaustoiminnot vaativat antureilta hyvin nopeaa (millisekuntien luokkaa olevaa) näytönottonopeutta ja suhteellisen tehokkaita mikro-ohjaimia sekä nopeaa tiedonvaihtoa ajoneuvon eri kohdealueiden välillä.

Runko on kohdealueena kriittinen turvallisuusasioissa, joita ovat ajoneuvon vakaustoiminnot, ABS-jarrut ja enenevässä määrin sähköinen ohjaus. Datan suhteet vaatimukset ovat samaa luokkaa voimalaitteiden kanssa, vaikkakin turvallisuusnäkökohdat synnyttävät haasteita, joihin voidaan parhaiten vastata käyttämällä aikaliipaistuja tai deterministisiä verkkoteknologioita. Kori taas on kohdealue, jossa on suuri joukko erilaisia toimintoja, kuten valaistuksen, ikkunoiden, ovien, ilmastoinnin, tuulilasin puhdistuksen ohjaus. Nämä toiminnot yleensä vaativat suhteellisen pienten informaatiopakettien siirtoja ja ovat ensi sijassa vasteita ajoneuvon kuljettajan ja matkustajien antamiin komentoihin.

Telematiikka/tietoviihde on merkittävästi kasvava kohdealue ajoneuvon tiedonsiirrossa pitäen sisällään navigointijärjestelmät, kaiutinpuhelimet, audiojärjestelmät ja etädiagnostiikan. Tämä kohdealue ei niinkään vaadi aikakriittistä viestintää, mutta monimediaa sisältävät datavirrat edellyttävät suurta signaalin integriteettiä ja tarkkoja datan yksityisyyden turvaamistoimia. Kun ajoneuvot ovat yhä enemmän yhdistettynä toisiinsa ja niitä ympäröivään maailmaan, langaton tiedonvälitys ja siihen liittyvät turvallisuuskysymykset nousevat tärkeään rooliin.

Siinä missä voimansiirtolaitteet, runko, kori ja telematiikka ovat ajoneuvon neljä ensi sijaista kohdealuetta, turvallisuuteen liittyvät toiminnot, kuten törmäysanturit, ilmatyynyt, kaistavahdit, adaptiivinen vakionopeudensäädin (ACC, Adaptive Cruise Control) ja kuljettajan kuntoa valvovat järjestelmät ovat luomassa uuden kohdealueen, johon yleisesti viitataan sanaliitolla ’aktiivinen ja passiivinen turvallisuus’, määrittelyä.

IVN-verkkojen tulevaisuuden näkymät

Nopeus, jolla ajoneuvojen toimintoja kehitetään ja otetaan käyttöön, aiheuttaa haasteita monien nykyisten verkkoprotokollien suorituskyvylle. Autovalmistajat ovat ryhtyneet kartoittamaan yhdessä elektroniikkateollisuuden edustajien kanssa protokollia, jotka täyttäisivät autoelektroniikan nykyiset ja tulevat suorituskykyvaatimukset.

Kun ajoneuvojen toimintojen määrä kasvaa jatkuvasti ja tiedonvälitys muiden ajoneuvojen ja ympäröivän infrastruktuurin, kuten älykaupunkien, välillä tulee yhä yleisemmäksi, on ajoneuvon arkkitehtuuri muutosten äärellä. On todennäköistä, että ethernetistä on tulossa hallitseva IVN-teknologia, jolloin edessä on siirtyminen signaalipohjaisesta tiedonsiirrosta kohti palvelukeskeisiä arkkitehtuureja.

Ethernetiä pidetään usein todennäköisenä valintana tulevaksi IVN-verkoksi, sillä se mahdollistaisi kaikkien ajoneuvon toimintojen yhdistämisen yhden verkkostandardin ympärille. Ethernetillä on monia etuja, kuten sen laaja levinneisyys ja helppokäyttöisyys, komponenttien suuri tarjonta ja sitä kautta verkon koko voidaan valita mahdollisimman taloudellisesti. Saatavissa olevat kaistanleveydet ovat gigabittien luokkaa ja kehityksen alla on 10 Gb/s:n kaistanleveys.

Ethernetin haasteena IVN-ratkaisuissa on latenssi, mikä heikentää sen soveltuvuutta turvallisuudeltaan kriittisiin sovelluksiin. Kuitenkin uudet edistysaskeleet kuten 10BASE-T1S, joka on 10 Mb/s:n törmäyksettömän (collision free) datan standardin mukainen yksittäisen kierretyn parin yli siirrettävä ratkaisu, jossa on sisäänrakennettu sovitettu pääsy solmuihin, ovat raivaamassa ethernetin tietä tulevaisuuden IVN-teknologiaksi.

MORE NEWS

Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana

Melexis on julkaissut MLX90642-lämpöanturiinsa valmiin, maksuttoman algoritmin, joka mahdollistaa ihmisten havaitsemisen, laskemisen ja paikantamisen ilman perinteisiä kameroita. Ratkaisu tuo seuraavan sukupolven havaitsemisen suoraan anturitasolle ja poistaa tarpeen kehittää omia lämpökuva-analytiikan algoritmeja.

Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä

Forbesissa julkaistussa artikkelissa Nokian Cloud and Network Services -yksikön tuote- ja teknologiajohtaja Kal De varoittaa, että teleoperaattoreiden on hylättävä perinteinen, reaktiivinen kyberturvamalli. Nykyiset uhkat kuten tekoälyn kiihdyttämät hyökkäykset ja nopeasti lähestyvä kvanttilaskennan murros pakottavat siirtymään ennakoiviin, automaattisiin puolustusmenetelmiin.

Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana

Microchip on esitellyt kaksi digitaalista tehonvalvontapiiriä, jotka mittaavat kannettavien ja energiarajoitteisten laitteiden virrankulutusta kuluttamatta itse käytännössä lainkaan tehoa. Uudet PAC1711- ja PAC1811-piirit toimivat itsenäisinä, MCU:sta riippumattomina ”älykkäinä virran vahtikoirina”, jotka herättävät prosessorin vasta, kun järjestelmässä tapahtuu jotakin merkittävää.

Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille

STMicroelectronics laajentaa tunnetun ST87M01-NB-IoT-radiomoduulinsa käyttökohteita älymittareista kohti yleisiä IoT-ratkaisuja. Yhtiö on esitellyt kaksi uutta versiota moduulista sekä päivitetyn kehitysekosysteemin, joiden avulla kehittäjät voivat tuoda kapeakaistaisen NB-IoT-yhteyden nopeasti osaksi logistiikan, teollisuuden, energiaverkkojen ja kuluttajalaitteiden sovelluksia.

Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

Avocado-käyttöjärjestelmäänsä sulautettujen laitteiden valmistajille kauppaava Peridio esitteli Embedded World North America -messuilla uuden Jetson-pohjaisen tekoälyä hyödyntävän robottidemon. Demo havainnollisti, miten sen Avocado OS -käyttöjärjestelmä ja laitehallinta-alusta lyhentävät sulautettujen AI-laitteiden tuotantovaiheeseen siirtymisen jopa kuukausista päiviin.

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Historiallinen käänne - polttomoottoriautot jäivät vähemmistöön

Sähköinen liikenne on siirtynyt uuteen aikakauteen sekä maailmalla että Euroopassa. Gartnerin tuoreen ennusteen mukaan maailman teillä liikkuu ensi vuonna yli 116 miljoonaa sähköajoneuvoa, kun taas TechGaged Research raportoi, että polttomoottorit ovat nyt virallisesti vähemmistössä Euroopan unionissa.

Winbond vie teollisuuden DDR4-muistit uudelle tasolle

Winbond on esitellyt uuden 8 gigabitin DDR4-muistin, joka nostaa teollisuus- ja sulautettujen järjestelmien perinteisen DDR4-teknologian aivan uudelle suorituskyky- ja tehokkuustasolle. Yhtiö valmistaa uutuuden omalla 16 nanometrin prosessillaan, mikä tuo pienemmän sirukoon, alhaisemman virrankulutuksen ja paremman signaalieheyden – ominaisuuksia, joita teollisuus edellyttää pitkän elinkaaren laitteistoilta.

Ultravakaa kellosignaali auttaa tunnistamaan GPS-häirinnän

GNSS-vastaanottimien suojautuminen sekä häirintää että harhautusta vastaan paranee merkittävästi, kun vastaanotin käyttää tavallista kvartsikelloa tarkempaa ja stabiilimpaa referenssikelloa. Tähän tarpeeseen vastaa SiTimen uusi Endura Super-TCXO ENDR-TTT, joka on suunniteltu erityisesti ilmailun, puolustuksen ja teollisuuden PNT-sovelluksiin.

Tämä vuosi kuuluu iPhonelle, ensi vuonna koko markkina kutistuu

Applen vahva vuosi nostaa älypuhelinmarkkinat takaisin kasvuun, mutta edessä siintää jälleen notkahdus. IDC:n tuoreiden lukujen mukaan maailmanlaajuiset älypuhelintoimitukset kasvavat vuonna 2025 yhteensä 1,5 prosenttia 1,25 miljardiin laitteeseen. Suurin selittävä tekijä on Applen ennätysvuosi: iPhone 17 -sarjan vetämä kysyntä nostaa yhtiön toimitukset 247,4 miljoonaan laitteeseen, mikä merkitsee 6,1 prosentin vuosikasvua.

Tässä pahimmat virheet piirikortin suunnittelussa

PCB-suunnittelun virheet eivät aiheuta vain pieniä häiriöitä. Ne voivat rikkoa toiminnallisuuden, pysäyttää sertifioinnit, syödä akut tyhjiksi, heikentää luotettavuutta tai jopa tehdä tuotteesta mahdottoman valmistaa. Näin muistuttaa suunnitteluasiantuntija John Teel, joka käy uudella videollaan läpi 21 yleisintä ja vakavinta virhettä, joita hän näkee toistuvasti sadoissa tekemissään suunnittelukatselmoinneissa.

Vakava haavoittuvuus React- ja Next.js-sovelluksissa – päivitä heti

React-tiimi on julkaissut erittäin vakavan tietoturvahaavoittuvuuden, joka koskee React Server Components -arkkitehtuuria sekä sen varaan rakentuvia kehitysalustoja, erityisesti Next.js-sovelluksia. Haavoittuvuus mahdollistaa täysin autentikoimattoman etähyökkäyksen, jonka avulla hyökkääjä voi suorittaa mielivaltaista koodia palvelimella.

Autojen sisävalaistukseen mullistava ratkaisu

DP Patterning ja ams OSRAM ovat esitelleet uudenlaisen ratkaisun, joka voi muuttaa autojen sisävalaistuksen suunnittelua merkittävästi. Yhtiöiden kehittämä konsepti esiteltiin ensi kertaa marraskuussa Productronica-messuilla Münchenissä.

Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta

Belgialainen e-peas on esitellyt AEM15820-energiankeruupiirin, joka on suunniteltu hyödyntämään hybridiaurinkokennojen koko tehoalueen. Hybridikennojen etuna on kyky tuottaa energiaa sekä sisävalaistuksessa mikrowattitasolla että suorassa auringonpaisteessa useiden wattien teholla. Uusi PMIC pystyy käsittelemään tämän koko skaalan, mikä avaa tien käytännössä itseään lataaville kuluttaja- ja IoT-laitteille.

Tria tuo tehoa verkon reunalle DragonWing-moduuleilla

Avnetin entinen sulatuettujen ryhmä eli nykyinen Tria Technologies tuo ensimmäiset Qualcomm Dragonwing IQ-6-sarjaan perustuvat moduulit markkinoille. Uudet SM2S-IQ615- ja OSM-LF-IQ615-moduulit tarjoavat teollisuusluokan suorituskykyä ja modernia AI-kiihdytystä SMARC- ja OSM-moduuleina.

Suomalaisille kvanttialgoritmeille kysyntää maailmalla

Suomalainen kvanttialgoritmiyhtiö QMill laajentaa kvanttialgoritmitutkimuksen kansainvälistä yhteistyötä merkittävällä tavalla. Yhtiö on solminut strategisen tutkimussopimuksen kanadalaisen École de technologie supérieure (ÉTS) -yliopiston kanssa edistääkseen kvanttilaskennan käytännön sovelluksia ja validoidakseen algoritmeja todellisia teollisia haasteita varten. Sopimus vahvistaa entisestään suomalaisosaamisen kysyntää globaaleissa kvanttikeskuksissa.

Kiinnostavatko humanoidirobotit? Ensi viikolla ilmainen webinaari

Mitä pitää ottaa huomioon, jos suunnittelee ihmisen tavoin käyttäytyvää humanoidirobottia? Miten signaalit reititetään? Miten syötetään sähköä? Miten liittimet valitaan, jotta laite kestää siihen kohdistuvat rasitukset?

Minikokoinen kondensaattori yli kilovoltin SiC-sovelluksiin

Murata on esitellyt maailman ensimmäisen 15 nF:n ja 1,25 kilovoltin jännitekestolla varustetun C0G-tyypin monikerroskeramiikkakondensaattorin (MLCC), joka on pakattu poikkeuksellisen pieneen 1210-kokoluokkaan (3,2 × 2,5 mm). Uutuus vastaa suoraan SiC-MOSFET-tekniikan kasvavaan tarpeeseen, jossa korkeajännitteiset ja erittäin vähän häviävät komponentit ovat välttämättömiä resonanssi- ja snubber-piireissä.

LUMI-tekoälyhubi avautui Otaniemessä

LUMI-tekoälytehtaan hubiprojektin päällikkö Eeva Harjula (CSC) korostaa, että uusi Otaniemen hubi tuo tekoälyn mahdollisuudet konkreettisesti lähemmäs opiskelijoita, startup-yrityksiä ja pk-sektoria. - Tavoitteena on luoda kohtaamispaikka, jossa syntyy uusia ideoita ja yhteistyötä suomalaisen tutkimuksen, elinkeinoelämän ja yhteiskunnan hyväksi. Otaniemen hubi toimii LUMI-tekoälytehtaan päähubina” Harjula sanoo.

Wi-Fi 8 -piirien testaaminen voi alkaa

Rohde & Schwarz ja Broadcom ovat ottaneet ratkaisevan askeleen kohti seuraavan sukupolven Wi-Fi 8 -laitteita. Broadcom on validoinut R&S:n uuden CMP180-radiotesterin Wi-Fi 8 -piirien kehitys- ja tuotantotestaukseen, mikä tarkoittaa, että ensimmäisiä 802.11bn-siruja voidaan alkaa testata ja optimoida jo ennen standardin lopullista valmistumista.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana
  • Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä
  • Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana
  • Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille
  • Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

NEW PRODUCTS

  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
  • Älykäs sulake tekee sähköautoista turvallisempia
 
 

Section Tapet