ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

ADAS vie kohti robottiautoja

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 23.09.2016
  • Sulautetut

Tiellä pysyminen, pysäköinti, ajaminen ruuhkissa. Uusimmat ADAS-tekniikat (Advanced Driver Assistance Systems) pystyvät jo kaikkeen tähän. Tulevat järjestelmät suorittavat kasvavan joukon tehtäviä kuljettajan puolesta. Monia haasteita pitää kuitenkin ratkaista ennen kuin robottiautosta tulee todellisuutta.

Artikkelin kirjoittaja Tamara Drexler työskentelee Rutronikilla autoelektroniikan liiketoimintayksikön tuotepäällikkönä.

Autonomisissa ajojärjestelmissä saksalainen autoteollisuus on paalupaikalla, ainakin tuoreen Kölnin taloudellisen tutkimuskeskuksen (IW) tutkimuksen mukaan. Tutkimus paljasti myös, että Saksan autoteollisuudelle on myönnetty yli puolet kaikista alan patenteista vuoden 2010 jälkeen. Esimerkiksi uudet BMW 7 -sarjan autot osaavat pysäköidä autotalliin itsekseen ja seuraavan sukupolven Porsche Panamera ja Audi 8 varustetaan autonomisella ruuhkapilotilla, joka ajaa ajoneuvoa pysähtelevässä (start-stop) liikenteessä ilman mitään kuljettajan toimia.

Sitä vastoin vain noin seitsemän prosenttia alan patenteista tulee Googlelta, Applelta, Teslalta ja muilta vastaavilta yrityksiltä. Google on ainoa autoalan ulkopuolelta tuleva yritys, joka sijoittuu kymmenen innovatiivisimman yrityksen joukkoon.

Tästä huolimatta saksalaisten autonvalmistajien ei kannata ottaa yhteistä jalkaansa kaasupolkimelta. IW:n mukaan amerikkalaisyritykset kiihdyttävät kilpailua ja ovat jo vahvassa asemassa digitaalipiireissä, verkkotekniikoissa ja big dataa hyödyntävissä liiketoimintamalleissa.

ADAS-komponentit

Anturit, tutka- ja LiDAR-piirit sekä kamerat ovat ADAS-toteutusten avainroolissa. Paineanturit monitoroivat renkaiden tilaa, kirkkausanturit ohjaavat ajovaloja ja renkaiden nopeutta mittaavat anturit mahdollistavat ABS-jarrut. Ultraäänianturit mittaavat etäisyyttä edellä ajavaan autoon ja tämän perusteella voidaan määrittää auton nopeus niin, että se seuraa muuta liikennettä. Liikennemerkkejä tunnistavat kamerat varmistavat, ettei auto ylitä sallittua nopeutta.

Anturidata prosessoidaan kunkin ohjausyksikön mikro-ohjaimella. Vastaavat signaalit lähetetään sitten akturaattoreihin, ,kuten moottoreihin ja venttiileihin, myös valaistuina ja kuultavina signaaleina.

Kuva 1. Lukuisat anturit muodostavat perustan laajalle valikoimalle avustinjärjestelmiä ja lopulta robottiauton perustan (kuva: Rutronik).

Esimerkiksi kaistamerkintöjen ylittämisestä varoittava järjestelmä koostuu ympäristöä kuvaavasta kamerajärjestelmästä. Laskentayksikön ohjelmisto prosessoi kuvadataa ja määrittelee kaistan merkintöineen. Rinnan tämän kanssa kulmatunnistin mittaa ohjauskulmaa, mistä myös lähetetään tieto laskentayksikköön. Mikäli tämä data näyttää, että ajoneuvo on poistumassa kaistalta, keskusyksikkö lähettää signaalin moottorille, joka täristää rattia niin että kuljettajalla on hyvin aikaa reagoida. Joissakin autoissa on jopa sähköinen servomoottori, joka oikaisee ratin asennon.

Avustamisesta autonomiaan

Kuten kaistanvaroitusjärjestelmä ovat nykyiset ADAS-järjestelmät osittain automonisia. Vastuu säilyy aina kuljettajalla. Monet kehitysaskeleet ovat selvästi keskittyneet täyteen automaatioon. SAE-järjestön (Society of Automotive Engineers) luokituksen mukaan tämä siirtymä tapahtuu viiden tason kautta.

Tasoilla 0-2 kuljettaja monitoroi vielä ympäristöä. Tasosta 3 lähtien automatisoidut järjestelmät ottavat haltuunsa tämän monitoroinnin. Tasolla 4 automaatio on viety jo hyvin pitkälle ja 5-tasolla kyse on täysin automatisoidusta robottiautosta. 5-taso eroaa 4-tasosta siten, että siinä kaikki ajotilat ovat jatkuvasti autonomisesti suoritettuja. Nykyautot ovat vielä tasoilla 1 (kuljettajan avustimet) tai tasolla 2 (osittainen automaatio). Jokainen uusi taso tuo lisää vaatimuksia elektronisiin ohjausyksikköihin.

Tähän asti erilaisia avustinjärjestelmiä on pitkälti toteutettu erillisinä ratkaisuina. Ne on yhdistetty toisiinsa vain osittain ja yleensä ne määritellään toisistaan erillisenä. Täysin automatisoitu ajaminen tarkoittaa kuitenkin, että eri järjestelmät pitää verkottaa ja kaikista antureista tuleva raakadata pitää prosessoida keskitetysti.

Tämänlainen keskittäminen on loogista useista syistä. Prosessoivalla ECU-yksiköllä on automaattinen pääsy kaikkeen dataan, minkä ansiosta tätä dataa voidaan hyödyntää laajassa valikoimassa toimintoja. Koska anturimoduulit vain keräävät dataa ja siirtävät sitä ilman prosessointia tai päätöksentekoa, datahäviöt anturimoduulissa eliminoituvat. Samalla anturimoduulit voivat olla pienempiä, halvempia ja vähemmän tehoa kuluttavia, minkä ansiosta ajoneuvoon voidaan asentaa enemmän antureita.

Kuva 2. ADAS-järjestelmien kehitys täysin automatisoiduiksi ajoneuvoiksi tapahtuu SAE-järjestön (Society of Automotive Engineers) viiden vaiheen kautta (kuva SAE).

Tässä tapauksessa kaiken datan siirtämiseen vaadittu kaistanleveystarve kasvaa merkittävästi, kun kamerajärjestelmät, tutkat ja laserskannerit tuottavat tarkkoja mittauksia ajoneuvon ympäristöstä. Myös turvallisuuden kannalta kriittisen datan määrä kasvaa. Nykyisiä ECU-yksiköitä ei ole vielä suunniteltu käsittelemään niin valtavia määriä dataa. Tämän takia niiden laskentatehoa ja -nopeutta täytyy merkittävästi parantaa.

Verkkoon liitetty auto

Yksi ajoneuvon järjestelmistä on sen verkottaminen. Tietoliikenne autosta autoon ja autosta verkkoinfraan on autonomisen ajamisen kasvavan taloudellisuuden kantava voima, kun liikennevirtoja hallitaan älykkäästi. Samaan aikaan verkottuminen tuo mukanaan merkittävästi suuremmat turvallisuus- ja tietoturvariskit. Järjestelmän vaatimaa internetyhteyttä voidaan käyttää ajoneuvon ohjelmistojen ja laitteiden peukaloimiseen, jolloin sen hallinta voi onnistua ulkopuolelta tai jopa etänä.

Turvallisuus ja tietoturva

Robottiautojen hyväksynnän avain piilee niiden turvallisuuden takaamisessa. Tämä tarkoittaa datan tietoturvaa, hyökkäyksiltä suojautumista ja arkaluontoisen datan, kuten liikkumisprofiilien suojaamista ja ajoneuvoon tallennetun datan laadun varmistamista. Tähän lisätään vielä auton toiminnallinen turvallisuus sekä tarve suojautua yksittäisten järjestelmien virheitä tai pettämisiä vastaan.

Mitä enemmän valtaa kuljettaja antaa elektronisille järjestelmille, sitä suuremmat vaatimukset niille asetetaan. Esimerkiksi Audin julkistama ruuhkapilotti antaa kuljettajalle kymmenen sekuntia aikaa reagoida ennen kuin se ottaa auton hallintaan hätätilanteessa. Toisin sanoen järjestelmän ei pidä sammua virhetilanteessa, vaan sen täytyy pitää yllä tarvittavia toimintoja jotta vaarallisen tilanteet vältetään tai ratkaistaan.

Yhteistyötä kaikilla tasoilla

Tämän takia yhteistoiminnasta on tulossa yhä tärkeämpää, sekä elektronisten komponenttien, alijärjestelmien ja järjestelmien välillä, että ajoneuvon ja internetin välillä – ja lopulta autonvalmistajien, toimittajien, ohjelmistokehittäjien ja elektroniikkayritysten välillä. Jakelijoilla on tässä avainrooli, mihin Rutronik panostaa vahvasti sekä konsulttina että toimijana. Rutronikin Automotive Business Unit -liiketoimintayksikkö tarjoaa räätälöityä tukea asiakkaille, niin että nämä löytävät erityisvaatimuksiin räätälöidyt komponentit valituilta toimittajilta. He voivat myös saada globaalia teknistä tukea ja kaupallista tukea tiiviissä yhteistyössä toimittajien kanssa. Tällä tavoin Rutronikin autoelektroniikkayksikkö tukee asiakkaitaan tasapuolisesti näiden tuodessa innovatiivisia arkkitehtuureitaan nopeasti tien päälle.

ADAS-järjestelmien täytyy toteuttaa kolme avaintehtävää:

- Lisätä turvallisuutta: kaistavaroitin tai hätäjarrutusavustin tekevät perustehtäviä itsenäisesti vaaratilanteissa, mikä parantaa uljettajan ja muiden tieläliikkujien turvallisuutta.

- Lisätä ajomukavuutta: Pysäköintiavutimen, ruuhka-autopilottien tai etäisyystutkien avlla kuljettaja voi luovuttaa jotkin toiminnot järjestelmälle ja matkustaa rentoutuneemmin ja mukavammin.

- Lisätä taloudellisuutta: Dynaamiset ruuhkapäivitykset auttavat lyhentämään matka-aikoja ja alentamaan polttoaineen kulutusta sekä CO2-päästöjä.

 

MORE NEWS

Kyberturva tulee seuraavaksi moottoripyöriin

NXP:n mukaan kyberturvallisuus ei ole enää vain autojen tai IT-järjestelmien asia, vaan se on nopeasti nousemassa keskeiseksi turvallisuuskysymykseksi myös moottoripyörissä, skoottereissa ja muissa kevyissä sähköajoneuvoissa. Sähköistyminen, langaton yhteys ja ohjelmistopohjaiset toiminnot ovat tuoneet kaksipyöräisiin ominaisuuksia, jotka vielä muutama vuosi sitten kuuluivat vain henkilöautoihin – ja samalla myös uusia kyberuhkia.

Integroitu rakenne sopii parhaiten lämpöpumpulle

ETN - Technical articleErittäin hyvällä hyötysuhteella lämpöenergiaa tuottava tai poistava ilmalämpöpumppu yleistyy edelleen kaikkialla maailmassa. Toshiba on kehittänyt suunnittelijoiden avuksi pitkälle integroidun referenssimallin, jonka pohjalta on helppo rakentaa hyvin energiatehokas lämpöpumppu optimoiduin kustannuksin.

Koaksiaalinen tehomittaus venyy 150 gigahertsiin

Rohde & Schwarz on tuonut markkinoille RF-tehosensorin, joka rikkoo pitkään voimassa olleen mittausteknisen rajan. Uusi NRP150T-lämpötehosensori mahdollistaa koaksiaalisen tehomittauksen yhdellä ja samalla liitännällä DC-tasolta aina 150 gigahertsiin saakka. Kyse ei ole yksittäisestä speksiparannuksesta, vaan muutoksesta tavassa, jolla erittäin korkeita taajuuksia on tähän asti ollut pakko mitata.

Häiritsivätkö Muskin satelliitit tietoliikennettä tahallaan?

Yhdysvaltain tiedusteluviranomaisen NRO:n operoimat SpaceX:n Starshield-satelliitit ovat herättäneet kysymyksiä mahdollisesta tietoliikennehäirinnästä. Satelliittitutkija Scott Tilley on havainnut, että jopa noin 170 Starshield-satelliittia on lähettänyt signaaleja taajuusalueella, jota käytetään normaalisti maanpäältä satelliitteihin suuntautuvaan uplink-liikenteeseen. Nyt signaalit näyttävät kulkevan päinvastaiseen suuntaan.

Turkulaisyrityksen neuromorfinen piiri matkii silmää

Turkulainen Kovilta on kehittänyt neuromorfisen kuvakennopiirin, jossa osa konenäöstä tapahtuu jo itse sensorissa. Toisin kuin perinteinen kamera, piiri ei perustu peräkkäisten videoruutujen tallentamiseen, vaan reagoi muutoksiin näkökentässä – liikkeeseen, kontrasteihin ja ajallisiin eroihin – samaan tapaan kuin ihmisen silmän verkkokalvo.

RISC-V on selvästi Qualcommin takaportti

Qualcomm vahvistaa selvästi vaihtoehtoista polkua Arm-riitojen varalle ostamalla RISC-V-prosessoreihin keskittyneen Ventana Micro Systemsin. Yhtiö ilmoitti yrityskaupasta eilen ja korosti, että Ventanan tiimi täydentää Qualcommin omaa RISC-V-kehitystä sekä sen customoitua Oryon-prosessoriarkkitehtuuria.

Ruotsalaiset kehittivät maailman ensimmäisen ultraohuen natriumpariston

Ruotsalaiset Ligna Energy ja Altris kehittävät maailman ensimmäistä ultraohutta natriumparistoa, joka on suunnattu erityisesti langattomiin elektroniikkalaitteisiin. Hanke on edennyt teolliseen pilotointiin, ja nyt se sai Vinnovalta rahoituksen tuotannon skaalaamiseen ja kaupallistamiseen.

PC-skoopin ohjelmisto tunnistaa häiriöt nyt paremmin

Pico Technology on julkaissut PicoScope 7 -ohjelmiston version 7.2, joka tuo PC-pohjaisiin oskilloskooppeihin joukon uudistuksia erityisesti signaalihäiriöiden havaitsemiseen. Merkittävin parannus on uusi Waveform Overlays -toiminto, joka näyttää useita kaappauksia päällekkäin ja muodostaa visuaalisen ”signaalivaipan” normaalille käyttäytymiselle. Poikkeamat, satunnaiset poikkeavuudet ja värinä paljastuvat nyt yhdellä silmäyksellä selvästi aiempaa tarkemmin.

ICEYE arvioidaan jo 2,4 miljardin euron arvoiseksi

ICEYE on noussut Euroopan avaruusteknologian kärkijoukkoon. Yhtiön tuore 150 miljoonan euron rahoituskierros, jota täydentää 50 miljoonan euron secondary-järjestely, nostaa sen arvostuksen jo 2,4 miljardiin euroon.

Tekoälyn takia yrityksiin kohdistuu jo yli 2 000 hyökkäystä viikossa

Check Point Researchin marraskuun 2025 globaali uhkaraportti osoittaa kyberhyökkäysten jatkavan kasvuaan. Organisaatioihin kohdistui kuukauden aikana keskimäärin 2 003 hyökkäystä viikossa, kolme prosenttia enemmän kuin lokakuussa ja neljä prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Taustalla vaikuttavat erityisesti kiristyshaittaohjelmien voimistuminen sekä generatiivisen tekoälyn lisäämät tietovuotoriskit.

Nordic laajentaa IoT-yhteydet maanpinnalta satelliitteihin

Nordic Semiconductor on laajentanut solukkoverkkoihin perustuvaa IoT-valikoimaansa satelliittiyhteyksiin uudella nRF9151 SMA -kehitysalustalla ja siihen julkaistulla modeemiohjelmistolla. Kyseessä on yhtiön ensimmäinen askel kohti suoraa IoT-yhteyttä satelliitteihin, mikä avaa tuen NB-IoT NTN -tekniikalle, joka on määritelty 3GPP:n Rel.17-standardissa.

Fortinet: tekoäly murtautuu verkon aukkoihin jopa sekunneissa

Kyberrikollisten toimintamallit muuttuvat nopeasti teollisiksi prosesseiksi, joissa tekoäly ja automaatio lyhentävät hyökkäyksen läpiviennin aikajänteen päivistä minuutteihin – pahimmillaan sekunteihin. Fortinetin tuore 2026-uhkaennuste kuvaa tilanteen, jossa hyökkäysten nopeus muodostuu ensi vuoden tärkeimmäksi riskitekijäksi organisaatioille.

FAT ei enää riitä sulautetuissa

Sulautettujen laitteiden valmistuksessa käytettävät tiedostokuvat kasvavat nopeasti, kun tuotteisiin pakataan yhä suurempia ohjelmistopaketteja, AI-malleja ja kartta- tai konfiguraatiodatoja. Yksittäiset tiedostot voivat nykyään ylittää FAT32-järjestelmän neljän gigatavun rajan, ja samalla tallennusmuistit ovat siirtyneet kymmenistä gigatavuista satoihin. Tämä kasvattaa tarvetta joustavammille tiedostojärjestelmille sekä tehokkaille tuotantotyökaluille, jotka pystyvät käsittelemään entistä suurempia ja monimutkaisempia kokonaisuuksia.

Nvidia haluaa 1000-kertaistaa piirien suunnittelun tehokkuuden

Nvidia jatkaa aggressiivista investointitahtiaan piiri- ja tekoälyalan ytimeen. Yhtiö osti viime viikolla kahden miljardin dollarin arvosta uusia osakkeita EDA-jätti Synopsysista. Samalla käynnistyy strateginen yhteistyö, jonka tavoitteena on kiihdyttää Synopsysin ja sen kesällä ostaman Ansysin suunnittelu- ja simulointityökalujen suorituskykyä jopa 16-1000-kertaiseksi. Luit oikein, siis tuhatkertaiseksi.

AMD ahtoi sulautetun tehon pienempään tilaan

AMD on esitellyt uuden EPYC Embedded 2005 -prosessoreiden sarjan, joka tuo Zen 5 -arkkitehtuurin suorituskyvyn entistä pienempään ja energiatehokkaampaan sulautettuun pakettiin. Uutuus on suunniteltu tiukasti rajattuihin verkko-, tallennus- ja teollisuuslaitteisiin, joissa laskentateho, lämmöntuotto ja korttitila on optimoitava tarkasti.

Kuusi eurooppalaista mukana VTT:n NATO-kiihdyttämössä

VTT käynnistää tammikuussa 2026 Suomen ensimmäisen NATO DIANA -yrityskiihdyttämön, jonka teemana ovat tulevaisuuden viestintäteknologiat. Otaniemessä toteutettava ohjelma on osa liittokunnan laajaa DIANA-kokonaisuutta, jonka tavoitteena on vauhdittaa kaksoiskäyttöteknologioiden kehitystä ja tuoda puolustuskäyttöön uutta tekniikkaa nykyistä nopeammin.

Hintaopas: RAM-muistien hinnat hurjassa kasvussa

RAM-muistien hinnat ovat ampaisseet Suomessa ennätykselliseen nousuun, kertoo hintavertailupalvelu Hintaoppaan tuore data. Viimeisen kolmen kuukauden aikana peräti 96 prosenttia kaikista RAM-tuotteista on kallistunut yli kymmenellä prosentilla ja keskimääräinen nousu on poikkeukselliset +168 prosenttia.

Bluetoothin kanavaluotaus edellyttää huolellista, räätälöityä antennisuunnittelua

Bluetooth 6.0 -standardin tuoma kanavaluotaus (Channel Sounding) muuttaa BLE-laitteiden etäisyysmittauksen perusteita. Uusi tekniikka mahdollistaa senttimetriluokan tarkkuuden ilman erillisiä UWB- tai millimetriaaltopiirejä, mutta samalla se nostaa antennille täysin uudenlaisia vaatimuksia.

Tria antaa Qseven-moduuleille pitkän eliniän

Tria Technologies on tuonut markkinoille kaksi uutta Qseven-moduulia, jotka pidentävät tämän suositun, mutta jo osin vanhentuneen COM-standardin elinkaarta jopa vuoteen 2034 – ja optiolla aina vuoteen 2039 saakka. Uudet TRIA-Q7-ASL- ja TRIA-Q7-ALN-moduulit perustuvat Intelin tuoreisiin Amston Lake- ja Alder Lake N -alustoihin, mikä tuo Q7-suunnitteluihin selvästi aiempaa enemmän suorituskykyä ilman tarvetta vaihtaa olemassa olevaa emolevyä.

Kevyempi 5G on sopiva useimpiin autoihin

Italialainen Marelli tuo autoihin kevyemmän 5G-tekniikan, joka lupaa ratkaista monta autoteollisuuden telematiikan kipukohtaa. Uusi 5G RedCap -ratkaisu tarjoaa 50 prosenttia suuremman datanopeuden ja noin puolet pienemmän viiveen kuin nykyinen 4G, mutta lähes samalla kustannustasolla. Tarkoitus on tarjota edullinen 5G-vaihtoehto juuri niille ajoneuvoille, jotka eivät tarvitse täyden 5G:n gigabittiluokan nopeuksia tai monimutkaista laitteistoa.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Integroitu rakenne sopii parhaiten lämpöpumpulle

ETN - Technical articleErittäin hyvällä hyötysuhteella lämpöenergiaa tuottava tai poistava ilmalämpöpumppu yleistyy edelleen kaikkialla maailmassa. Toshiba on kehittänyt suunnittelijoiden avuksi pitkälle integroidun referenssimallin, jonka pohjalta on helppo rakentaa hyvin energiatehokas lämpöpumppu optimoiduin kustannuksin.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Kyberturva tulee seuraavaksi moottoripyöriin
  • Integroitu rakenne sopii parhaiten lämpöpumpulle
  • Koaksiaalinen tehomittaus venyy 150 gigahertsiin
  • Häiritsivätkö Muskin satelliitit tietoliikennettä tahallaan?
  • Turkulaisyrityksen neuromorfinen piiri matkii silmää

NEW PRODUCTS

  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
 
 

Section Tapet