ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

ADAS vie kohti robottiautoja

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 23.09.2016
  • Sulautetut

Tiellä pysyminen, pysäköinti, ajaminen ruuhkissa. Uusimmat ADAS-tekniikat (Advanced Driver Assistance Systems) pystyvät jo kaikkeen tähän. Tulevat järjestelmät suorittavat kasvavan joukon tehtäviä kuljettajan puolesta. Monia haasteita pitää kuitenkin ratkaista ennen kuin robottiautosta tulee todellisuutta.

Artikkelin kirjoittaja Tamara Drexler työskentelee Rutronikilla autoelektroniikan liiketoimintayksikön tuotepäällikkönä.

Autonomisissa ajojärjestelmissä saksalainen autoteollisuus on paalupaikalla, ainakin tuoreen Kölnin taloudellisen tutkimuskeskuksen (IW) tutkimuksen mukaan. Tutkimus paljasti myös, että Saksan autoteollisuudelle on myönnetty yli puolet kaikista alan patenteista vuoden 2010 jälkeen. Esimerkiksi uudet BMW 7 -sarjan autot osaavat pysäköidä autotalliin itsekseen ja seuraavan sukupolven Porsche Panamera ja Audi 8 varustetaan autonomisella ruuhkapilotilla, joka ajaa ajoneuvoa pysähtelevässä (start-stop) liikenteessä ilman mitään kuljettajan toimia.

Sitä vastoin vain noin seitsemän prosenttia alan patenteista tulee Googlelta, Applelta, Teslalta ja muilta vastaavilta yrityksiltä. Google on ainoa autoalan ulkopuolelta tuleva yritys, joka sijoittuu kymmenen innovatiivisimman yrityksen joukkoon.

Tästä huolimatta saksalaisten autonvalmistajien ei kannata ottaa yhteistä jalkaansa kaasupolkimelta. IW:n mukaan amerikkalaisyritykset kiihdyttävät kilpailua ja ovat jo vahvassa asemassa digitaalipiireissä, verkkotekniikoissa ja big dataa hyödyntävissä liiketoimintamalleissa.

ADAS-komponentit

Anturit, tutka- ja LiDAR-piirit sekä kamerat ovat ADAS-toteutusten avainroolissa. Paineanturit monitoroivat renkaiden tilaa, kirkkausanturit ohjaavat ajovaloja ja renkaiden nopeutta mittaavat anturit mahdollistavat ABS-jarrut. Ultraäänianturit mittaavat etäisyyttä edellä ajavaan autoon ja tämän perusteella voidaan määrittää auton nopeus niin, että se seuraa muuta liikennettä. Liikennemerkkejä tunnistavat kamerat varmistavat, ettei auto ylitä sallittua nopeutta.

Anturidata prosessoidaan kunkin ohjausyksikön mikro-ohjaimella. Vastaavat signaalit lähetetään sitten akturaattoreihin, ,kuten moottoreihin ja venttiileihin, myös valaistuina ja kuultavina signaaleina.

Kuva 1. Lukuisat anturit muodostavat perustan laajalle valikoimalle avustinjärjestelmiä ja lopulta robottiauton perustan (kuva: Rutronik).

Esimerkiksi kaistamerkintöjen ylittämisestä varoittava järjestelmä koostuu ympäristöä kuvaavasta kamerajärjestelmästä. Laskentayksikön ohjelmisto prosessoi kuvadataa ja määrittelee kaistan merkintöineen. Rinnan tämän kanssa kulmatunnistin mittaa ohjauskulmaa, mistä myös lähetetään tieto laskentayksikköön. Mikäli tämä data näyttää, että ajoneuvo on poistumassa kaistalta, keskusyksikkö lähettää signaalin moottorille, joka täristää rattia niin että kuljettajalla on hyvin aikaa reagoida. Joissakin autoissa on jopa sähköinen servomoottori, joka oikaisee ratin asennon.

Avustamisesta autonomiaan

Kuten kaistanvaroitusjärjestelmä ovat nykyiset ADAS-järjestelmät osittain automonisia. Vastuu säilyy aina kuljettajalla. Monet kehitysaskeleet ovat selvästi keskittyneet täyteen automaatioon. SAE-järjestön (Society of Automotive Engineers) luokituksen mukaan tämä siirtymä tapahtuu viiden tason kautta.

Tasoilla 0-2 kuljettaja monitoroi vielä ympäristöä. Tasosta 3 lähtien automatisoidut järjestelmät ottavat haltuunsa tämän monitoroinnin. Tasolla 4 automaatio on viety jo hyvin pitkälle ja 5-tasolla kyse on täysin automatisoidusta robottiautosta. 5-taso eroaa 4-tasosta siten, että siinä kaikki ajotilat ovat jatkuvasti autonomisesti suoritettuja. Nykyautot ovat vielä tasoilla 1 (kuljettajan avustimet) tai tasolla 2 (osittainen automaatio). Jokainen uusi taso tuo lisää vaatimuksia elektronisiin ohjausyksikköihin.

Tähän asti erilaisia avustinjärjestelmiä on pitkälti toteutettu erillisinä ratkaisuina. Ne on yhdistetty toisiinsa vain osittain ja yleensä ne määritellään toisistaan erillisenä. Täysin automatisoitu ajaminen tarkoittaa kuitenkin, että eri järjestelmät pitää verkottaa ja kaikista antureista tuleva raakadata pitää prosessoida keskitetysti.

Tämänlainen keskittäminen on loogista useista syistä. Prosessoivalla ECU-yksiköllä on automaattinen pääsy kaikkeen dataan, minkä ansiosta tätä dataa voidaan hyödyntää laajassa valikoimassa toimintoja. Koska anturimoduulit vain keräävät dataa ja siirtävät sitä ilman prosessointia tai päätöksentekoa, datahäviöt anturimoduulissa eliminoituvat. Samalla anturimoduulit voivat olla pienempiä, halvempia ja vähemmän tehoa kuluttavia, minkä ansiosta ajoneuvoon voidaan asentaa enemmän antureita.

Kuva 2. ADAS-järjestelmien kehitys täysin automatisoiduiksi ajoneuvoiksi tapahtuu SAE-järjestön (Society of Automotive Engineers) viiden vaiheen kautta (kuva SAE).

Tässä tapauksessa kaiken datan siirtämiseen vaadittu kaistanleveystarve kasvaa merkittävästi, kun kamerajärjestelmät, tutkat ja laserskannerit tuottavat tarkkoja mittauksia ajoneuvon ympäristöstä. Myös turvallisuuden kannalta kriittisen datan määrä kasvaa. Nykyisiä ECU-yksiköitä ei ole vielä suunniteltu käsittelemään niin valtavia määriä dataa. Tämän takia niiden laskentatehoa ja -nopeutta täytyy merkittävästi parantaa.

Verkkoon liitetty auto

Yksi ajoneuvon järjestelmistä on sen verkottaminen. Tietoliikenne autosta autoon ja autosta verkkoinfraan on autonomisen ajamisen kasvavan taloudellisuuden kantava voima, kun liikennevirtoja hallitaan älykkäästi. Samaan aikaan verkottuminen tuo mukanaan merkittävästi suuremmat turvallisuus- ja tietoturvariskit. Järjestelmän vaatimaa internetyhteyttä voidaan käyttää ajoneuvon ohjelmistojen ja laitteiden peukaloimiseen, jolloin sen hallinta voi onnistua ulkopuolelta tai jopa etänä.

Turvallisuus ja tietoturva

Robottiautojen hyväksynnän avain piilee niiden turvallisuuden takaamisessa. Tämä tarkoittaa datan tietoturvaa, hyökkäyksiltä suojautumista ja arkaluontoisen datan, kuten liikkumisprofiilien suojaamista ja ajoneuvoon tallennetun datan laadun varmistamista. Tähän lisätään vielä auton toiminnallinen turvallisuus sekä tarve suojautua yksittäisten järjestelmien virheitä tai pettämisiä vastaan.

Mitä enemmän valtaa kuljettaja antaa elektronisille järjestelmille, sitä suuremmat vaatimukset niille asetetaan. Esimerkiksi Audin julkistama ruuhkapilotti antaa kuljettajalle kymmenen sekuntia aikaa reagoida ennen kuin se ottaa auton hallintaan hätätilanteessa. Toisin sanoen järjestelmän ei pidä sammua virhetilanteessa, vaan sen täytyy pitää yllä tarvittavia toimintoja jotta vaarallisen tilanteet vältetään tai ratkaistaan.

Yhteistyötä kaikilla tasoilla

Tämän takia yhteistoiminnasta on tulossa yhä tärkeämpää, sekä elektronisten komponenttien, alijärjestelmien ja järjestelmien välillä, että ajoneuvon ja internetin välillä – ja lopulta autonvalmistajien, toimittajien, ohjelmistokehittäjien ja elektroniikkayritysten välillä. Jakelijoilla on tässä avainrooli, mihin Rutronik panostaa vahvasti sekä konsulttina että toimijana. Rutronikin Automotive Business Unit -liiketoimintayksikkö tarjoaa räätälöityä tukea asiakkaille, niin että nämä löytävät erityisvaatimuksiin räätälöidyt komponentit valituilta toimittajilta. He voivat myös saada globaalia teknistä tukea ja kaupallista tukea tiiviissä yhteistyössä toimittajien kanssa. Tällä tavoin Rutronikin autoelektroniikkayksikkö tukee asiakkaitaan tasapuolisesti näiden tuodessa innovatiivisia arkkitehtuureitaan nopeasti tien päälle.

ADAS-järjestelmien täytyy toteuttaa kolme avaintehtävää:

- Lisätä turvallisuutta: kaistavaroitin tai hätäjarrutusavustin tekevät perustehtäviä itsenäisesti vaaratilanteissa, mikä parantaa uljettajan ja muiden tieläliikkujien turvallisuutta.

- Lisätä ajomukavuutta: Pysäköintiavutimen, ruuhka-autopilottien tai etäisyystutkien avlla kuljettaja voi luovuttaa jotkin toiminnot järjestelmälle ja matkustaa rentoutuneemmin ja mukavammin.

- Lisätä taloudellisuutta: Dynaamiset ruuhkapäivitykset auttavat lyhentämään matka-aikoja ja alentamaan polttoaineen kulutusta sekä CO2-päästöjä.

 

MORE NEWS

NAND-sirujen hinnannousu jatkuu ja se on huono uutinen kaikille

NAND-muistien hintapaine ei ole hellittämässä, päinvastoin. TrendForcen marraskuussa 2025 julkaisema analyysi osoittaa, että koko muistiekosysteemin varastot ovat supistuneet samanaikaisesti tasolle, joka tekee hinnankorotuksista käytännössä väistämättömiä. Kun varastopuskureita ei enää ole, hinnanmuutokset siirtyvät nopeasti koko toimitusketjuun, aina siruista valmiisiin laitteisiin.

Polttomoottori katoaa Suomen teiltä

EasyParkin kokoamien tilastojen mukaan autojen määrä Suomen teillä on kääntynyt laskuun poikkeuksellisella tavalla vuonna 2025. Kun samaan aikaan ladattavien sähköautojen määrä kasvaa nopeasti, muutos osuu lähes kokonaan polttomoottoriautoihin. Niiden määrä on nyt selvässä laskussa.

Element14 haastaa insinöörit jouluhackathoniin

Farnellin suunnitteluyhteisö element14 on käynnistänyt vuosittaisen Holiday Hackathon -kilpailunsa, jossa yhteisön jäseniä kannustetaan suunnittelemaan ja toteuttamaan joulun aikaan liittyvä elektroniikkaprojekti. Kilpailu on avoinna tammikuun 11. päivään asti ja voittajat julkistetaan 16. tammikuuta.

Digita rakentaa 5G-privaattiverkon Outokummun Kemin kaivokselle

Digita ja Outokumpu aloittavat yhteistyön 5G-privaattiverkon toteuttamiseksi Outokummun Kemin kaivokselle. Uuden verkon tavoitteena on tukea kaivoksen digitalisaatio- ja automaatiokehitystä sekä parantaa tuotannon tehokkuutta ja työturvallisuutta vaativassa maanalaisessa ympäristössä.

USA on edelleen tärkein terveysteknologian vientimaa

Vaikka Trumpin hallinnon kauppapoliittinen linja ja paikallista tuotantoa suosivat signaalit herättävät epävarmuutta, suomalaiset terveysteknologiayritykset näkevät Yhdysvallat edelleen ylivoimaisesti tärkeimpänä vientimarkkinanaan. Business Finlandin Health 360 Finland -ohjelman johtaja Tarja Enalan mukaan markkinoiden peruslogiikka ei ole muuttunut eikä pitkäjänteinen yhteistyö horju hallituskausien mukana.

Samsung tuo älypuhelimista tutun DRAM-tekniikan palvelimiin

Samsung Electronics tuo älypuhelimista ja mobiililaitteista tutun LPDDR-muistitekniikan ensimmäistä kertaa varsinaiseen palvelinkäyttöön. Yhtiön uusi SOCAMM2-muistimoduuli (Small Outline Compression Attached Memory Module) on suunniteltu erityisesti tekoälypalvelimiin ja datakeskuksiin, joissa suorituskyvyn ohella ratkaisevaksi tekijäksi on noussut energiankulutus.

CES vie älylasit uuteen aikakauteen

Älylasit ovat palaamassa teknologia-alan parrasvaloihin, ja CES 2026 -messut näyttävät muodostuvan käännekohdaksi niiden kehityksessä. Itävaltalainen TriLite tuo Las Vegasiin uuden Trixel 3 Cube -näyttömoottorinsa, jonka tavoitteena on ratkaista yksi AR-lasien suurimmista pullonkauloista: koko, virrankulutus ja integroitavuus.

Aktiivisuusrannekkeiden myynti kasvaa hitaasti – raha virtaa kalliimpiin laitteisiin

Aktiivisuusrannekkeiden ja älykellojen globaali markkina kasvoi kolmannella neljänneksellä maltillisesti, mutta rahavirrat kertovat aivan toista tarinaa. Omdian tuoreen tutkimuksen mukaan wearable band -laitteiden toimitukset kasvoivat 3 prosenttia 54,6 miljoonaan kappaleeseen 3Q25:llä, mutta markkinan arvo nousi peräti 12 prosenttia 12,3 miljardiin dollariin.

Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä

Salesforce tuo CRM-järjestelmänsä suoraan ChatGPT:n keskusteluun. Yhtiö on julkaissut Agentforce Sales -sovelluksen ChatGPT-alustalle, mikä muuttaa perustavanlaatuisesti tapaa, jolla myyjät käyttävät CRM:ää. Kyse ei ole enää tekoälyavusteisesta raportoinnista, vaan natiivista integraatiosta, jossa ChatGPT toimii Salesforcen käyttöliittymänä.

5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa

5G-satelliittiyhteydet ovat siirtymässä tutkimus- ja pilottivaiheesta kohti kaupallista todellisuutta. Anritsun 5G RF -testausjärjestelmä on saanut maailman ensimmäisen PTCRB-hyväksynnän 5G NR NTN -testitapauksille, mikä avaa virallisen sertifiointipolun satelliitteihin kytkeytyville 5G-päätelaitteille.

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?

OnePlussan uusi 15-sukupolvi jakautuu selvästi kahteen eri suuntaan. OnePlus 15R tuo huippuluokan suorituskyvyn ja suuren akun edullisempaan hintaluokkaan, kun taas OnePlus 15 on yhtiön varsinainen lippulaivamalli. Paperilla molemmat lupaavat paljon myös kameran osalta, jopa saman pääkennon. Käytännön kuvaustestit kertovat kuitenkin toisenlaisen tarinan.

Polttomoottorikiellosta luovutaan, mutta eurooppalaiset ostavat ladattavia

Euroopan unionin tavoite kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti vuodesta 2035 alkaen on murenemassa poliittisen paineen alla. Samalla tuore markkinadata osoittaa, että kuluttajat ovat jo siirtymässä ladattaviin ajoneuvoihin, mutta omilla ehdoillaan ja selvästi maltillisemmin kuin EU:n alkuperäinen linjaus oletti.

Suomalaiset lataavat sähköautojaan kotona

Sähköautoilijoiden maksama julkisen latauksen summa nousi viime vuonna merkittäväksi, mutta valtaosa lataamisesta tapahtuu edelleen kotona. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuore markkinakatsaus osoittaa, että kotilataus on ylivoimaisesti tärkein tapa pitää sähköautot liikkeessä Suomessa.

OnePlussan uusin houkuttaa jättiakulla ja 165 hertsin näytöllä

OnePlus on julkistanut uuden OnePlus 15R -älypuhelimen, joka sijoittuu yhtiön mallistossa lippulaivojen alapuolelle mutta tuo silti mukanaan hyvän suorituskyvyn, erittäin suuren akun ja nopean AMOLED-näytön. OnePlussan mukaan 15R on suunnattu käyttäjille, jotka hakevat huippuluokan suorituskykyä ja pitkää käyttöaikaa kilpailukykyisempään hintaluokkaan.

Muistit kallistuvat – ensi vuodesta tulee vaikea kiinalaisille valmistajille

Älypuhelinmarkkina kääntyy uudelleen laskuun vuonna 2026, ja kehityksen suurin yksittäinen ajuri on muistipiirien voimakas hinnannousu. Counterpoint Researchin tuoreen ennusteen mukaan globaalit älypuhelintoimitukset supistuvat ensi vuonna 2,1 prosenttia, kun DRAM- ja NAND-muistien kallistuminen nostaa laitteiden valmistuskustannuksia – ja osuu erityisen kovaa kiinalaisiin valmistajiin.

Vielä ehdit mukaan joulukuun OPPO-kisaan

Uusi ETNdigi 2/2025 pureutuu tämän hetken puhutuimpiin teknologia-aiheisiin: tekoälyyn, turvallisuuteen, sulautettuihin järjestelmiin ja suomalaisen elektroniikka-alan tulevaisuuteen. Vankka paketti on tuttuun tapaan luettavissa ilmaiseksi. Lue lehti ja osallistu joulukuun kisaan.

Patentit kertovat: Suomi on suurmaa kvanttiteknologiassa

Suomi kuuluu Euroopan viiden kärkimaan joukkoon kvanttiteknologiaan liittyvissä patenttihakemuksissa. Tämä käy ilmi Euroopan patenttiviraston (EPO) ja Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) tuoreesta Mapping the global quantum ecosystem -tutkimuksesta. Patenttidata osoittaa, että suomalainen kvanttiosaaminen ei ole vain tutkimuksellisesti vahvaa, vaan myös yhä aktiivisemmin suojattua ja kaupallistamiseen tähtäävää.

Renesas yhdistää autojen järjestelmät yhdelle prosessorille

Renesas tuo autoelektroniikkaan merkittävän uudistuksen, kun yhtiön uusi R-Car Gen 5 X5H -järjestelmäpiiri on suunniteltu ajamaan auton keskeisiä järjestelmiä rinnakkain yhdellä prosessorilla. Aiemmin erillisillä ohjaimilla toteutetut ADAS-toiminnot, viihde/infotainment, tekoälypohjainen käyttöliittymä ja ajoneuvon gateway-tehtävät voidaan nyt yhdistää samaan laskenta-alustaan.

Tekoälybuumi jatkuu – Keysight lisää apurit RF-suunnitteluun

Keysight Technologies tuo tekoälyavusteiset Chat- ja Copilot-toiminnot Advanced Design System (ADS) -suunnitteluohjelmistoonsa. Uudet virtuaaliapurit on tarkoitettu nopeuttamaan RF- ja suurtaajuussuunnittelua, madaltamaan työkalujen oppimiskynnystä ja automatisoimaan toistuvia työvaiheita – ilman että suunnitteludata poistuu yrityksen omasta IT-ympäristöstä.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • NAND-sirujen hinnannousu jatkuu ja se on huono uutinen kaikille
  • Polttomoottori katoaa Suomen teiltä
  • Element14 haastaa insinöörit jouluhackathoniin
  • Digita rakentaa 5G-privaattiverkon Outokummun Kemin kaivokselle
  • USA on edelleen tärkein terveysteknologian vientimaa

NEW PRODUCTS

  • Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita
  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
 
 

Section Tapet