Älypuhelimien huipulle noustaan tuomalla tarjolle jotain ainutlaatuista, jota kukaan muu ei ole onnistunut luomaan. Kun innovointi päättyy, alkaa matka alaspäin. Samsungin Galaxy S5:sta voisi monien teknisten uudistusten lisäksi sanoa, että samaa vanhaa uusissa kuorissa.
Ehkä Samsungin kohtalon julistaminen on vielä ennenaikaista, mutta samaa reittiä on kulkenut niin Nokia kuin Applekin. Nokia oli vuosia valovuosia edellä kilpailijoitaan, mutta juuttuminen Symbianiin ja kyvyttömyys ottaa markkinajohtajana riskejä johti syöksyyn markkinoilla.
Apple mullisti markkinat ensimmäisenä iPhonella vuonna 2007, mutta sen jälkeen yhtiö on kyennyt tekemään lähinnä kosmeettisia muutoksia. Rauta on toki parantunut hurjasti, mutta konsepti ja muotokielikin ovat edelleen samoja.
Nyt samaan näyttää syyllistyvän Galaxy S5. Huikeaa rautaa, hienoja teknisiä uudistuksia, mutta innovaatioiden suhteen aika köyhää. Ehkä onkin niin, että markkinajohtaja ajaa aina käsijarru päällä?
Samsung on itse puolustellut uutta lippulaivamalliaan sanomalla, että siinä on paranneltu ennen kaikkea käytettävyyttä. Totta onkin, että Samsungin omien sovellusten siivoaminen on ollut hyvä ratkaisu. Biometrinen tunnistus on selvästi myös tulossa laitteisiin.
Ehkä älypuhelimissa ollaan tulossa taas uudelle vedenjakajalle? Kun standardirauta alkaa olla kaikilla riittävän tehokasta ja sovellukset siirtyvät HTML5-maailmaan, laitevalmistajan rooli katoaa.
Ainoa keino olisi löytää uusi laitteen käyttämisen konsepti, joka olisi nykyisiin laitteisiin verrattuna disruptiivinen, kuten hienosti sanotaan.