Robottiauto on yksi teknologisen kehityksen kuumimpia alueita. Tulevat autot tarvitsevat yhä enemmän elektroniikkaa, mutta kuin paljon? Osviittaa tästä antaa ON Semiconductorin ja AutoX:n yhdessä kehittämä alusta, joka mahdollistaa SAE:n luokituksen mukaisen 4-tason robottiauton näkymän ympärilleen.
Autonomisia ajoneuvoja on ollut tapana luokitella SAE:n kehittämällä luokituksella, jossa taso 1 viittaa kuljettajaa avustaviin ADAS-järjestelmiin ja taso 5 täysin autonomisiin autoihin. Taso 4 on luokittelussa ensimmäinen, joka ei vaadi kuljettajan puuttumista järjestelmiin missään vaiheessa.
AutoX on Kiinassa johtava autonomisten robotaksien kehittäjä. Sen viidennen sukupolven alusta perustuu ON Semin kameroihin ja lidareihin. Tarvitaan kaikkiaan 28 kameraa ja nejä 3D-lidaria, jotta auto kykenee näkemään samanaikaisesti kaikkiin suuntiin. 360 asteen näkymällä robottitaksi ajaa täysi autonomisesti.
Kaksikymmentäkahdeksan 2D-kuvakennoa ja neljä 3D LiDAR -anturia eliminoivat kuolleet kulmat ja takaavat korkeimman turvallisuustason. Kamerat perustuvat On Semin 8 megapikselin AR0820AT-kuvakennoon. Tarkkuuden ansiosta kamerat pystyvät tunnistamaan kohteita yli 300 metrin päässä. Tämä takaa turvallisuuden myös moottoriteillä ajettaessa.
Pelkät kamerat ja valotutkat eivät tietenkään riitä. Tärkeässä roolissa ovat AutoX:n kehittämät ohjelmistopinot ja algoritmit, jotka pystyvät käsittelemään kaikenlaisia liikenneolosuhteita. AutoX on ottanut käyttöön satoja RoboTaxeja Shanghaissa, Shenzhenissä, Wuhanissa ja muissa Kiinan suurkaupungeissa. Yhtiö aloitti myös RoboTaxi- ja RoboDelivery-pilottipalvelut Kaliforniassa viime vuonna.