Sähköteknisen Kaupan Liiton (STK) uusin tilasto kiinteistöihin asennettavien sähköajoneuvojen latauslaitteiden määristä kertoo myynnin jatkuneen tasaisesti noin 10 000 latauspisteen kvartaalivauhdilla. Valtaosa suomalaisautoista latautuu hitaasti peruslatauslaitteilla.
Vuoden kolmen ensimmäisen neljänneksen aikana Suomessa myytiin 30 702 latauspistettä. 54 prosenttia niistä oli peruslatauslaitteita. Niiden 22 kilowatin nimellisteho mahdollistaa nopean latauksen, mutta latausteho voidaan ensiasennuksessa rajoittaa alemmalle tasolle ja nostaa helposti myöhemmin. Siksi niitä valitaan myös kiinteistöihin, joissa sähköjärjestelmä ei vielä salli latausta maksimiteholla.
Yksi latauslaite voi sisältää useita latauspisteitä. Tilastoista voi päätellä, että lähes kaikki myydyt peruslatauslaitteet sisälsivät vain yhden latauspisteen. Latauspisteen pistorasia on tyypiltään Type 2, joka on suunniteltu käytettäväksi pääasiallisesti sähköauton lataukseen.
Kotitalouspistorasialla varustetut teholtaan n. 2-3 kilowatin latauslaitteet ovat tilastossa mukana 45 prosentin osuudella. Näissä laitteissa on varsinaisen sähköautokäyttöön tarkoitetun tyypin 2 pistorasian sijaan tavallinen maadoitettu pistorasia ja nämä laitteet muistuttavat usein rakenteeltaan autolämmityskoteloita.
Myyntitilasto osoittaa, että latauslaitteita on hankittu lähes jokaisen vuonna 2021 myydyn 33 213 sähköauton lataustarpeisiin. Uusimmat tilastoluvut osoittavat, että latauslaitteita myydään samaa vauhtia kuin sähköautojakin, sanoo STK:n toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen.
Pikalatauslaitteet ovat yksityisessä kiinteistössä vielä erittäin harvinainen. Vuoden ensimmäisen puoliskon aikana niitä asennettiin Suomessa vain 178 kappaletta, kertoo STK:n tilasto.