Jo nykyiset uudet autot nojaavat turvajärjestelmissään tiivisti tutkiin. Nykyautojen tutkajärjestelmät rajoittuvat kuitenkin yksinkertaisiin toimintoihin, kuten kaistaviivojen välissä pysymiseen moottoritiellä. Robottiauto tarvitsee kuitenkin paljon korkeamman resoluution etäisyystietoa. edetäkseen korkeammalle autonomiatasolle. Kalifornialainen Zendar sanoo kehittäneensä tällaisen kaikissa olosuhteissa toimivan tutkan.
Aiemmat yritykset kehittää korkearesoluutioinen tutka ovat omaksuneet laitteistointensiivisen lähestymistavan, mikä lisää merkittävästi järjestelmän kustannuksia ja monimutkaisuutta. Kallis ratkaisu ei voi löydä läpi kaupallisesti.
Zendar on sen sijaan kehittänyt joukon ohjelmistoja – algorimteja siis - tutka-anturin konfigurointiin ja tutkasignaalin käsittelyyn. Yhdessä ne tuottavat 10-kertaisen parannuksen nykypäivän tutkajärjestelmien pysty- ja vaakaresoluutioon ilman, että ratkaisun kokonaiskustannukset nousevat.
Zendar-ohjelmisto toimii yhdistämällä useiden tutka-anturien raakatiedot inertiamittausyksiköiden liikedataan ja käyttää koneoppimismenetelmiä perinteisten tutkasignaalin käsittelyalgoritmien sijaan kohteiden havaitsemiseen. Zendar käyttää yksinkertaisia ja edullisia tutkakomponentteja yhdistettynä keskusprosessoriin skaalatakseen ajoneuvossa olevien useiden tutkajärjestelmien resoluutiota. Kaupallisesti iso etu on se, että Zendarin ohjelmistoa voidaan ajaa jo nykyisissä ADAS-tietokoneissa.
Ohjelmisto yhdistää useita tutkan etupään tuloja tuottaakseen reaaliajassa 4D-syvyyskartan (x, y, z ja doppler), jossa on LiDAR-tyyppisiä yksityiskohtia. Ratkaisu on kuitenkin merkittävästi edullisempi ja se toimii kaikissa sääolosuhteissa ja lähes kaikissa maastoissa.
Zendar-tutkateknologian esittelyt yleisillä teillä osoittavat, että se tuottaa riittävän yksityiskohtaisen syvyyskartan tukemaan tason 5 autonomista toimintaa. Moottoritiellä Zendarin tutkan kantama on 350 metriä, mikä riittää robottiautoajoon jopa moottoritienopeuksissa.
Julkisuudessa Zendarin tekniikkaa on kutsuttu ”LiDARIn tappajaksi”. Tekniikka selvästi kiinnostaa myös suuria autonvalmistajia. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että maailman seitsemänneksi suurin autoteollisuuden järjestelmätoimittaja Hyundai Mobis tuli uusimmalla B-rahoituskierroksella Zendarin vähemmistöosakkaaksi.