Liikenne aiheuttaa aina väistämättä päästöjä, mutta turhauttavinta on olla pysähtyneenä liikennevaloissa tyhjässä risteyksessä. Asvalttiin upotetut anturit korvataan jatkossa tekoälyllä.
Suomalainen konenäön pioneeri MarshallAI ja Dynniq Finland ovat kehittäneet uuden tekoälyratkaisun, joka auttaa merkittävästi vähentämään kaupunkiliikenteen päästöjä. Ratkaisu optimoi liikenteenohjauksen, minkä ansiosta turha liikennevaloissa odottelu ja tarpeettomat pysähdykset vähentyvät. Tuloksena on matalammat kaupunkiliikenteen hiilidioksidipäästöt ilman, että kenenkään turvallisuus heikentyy.
MarshallAI ja Dynniq Finland ovat kehittäneet ratkaisun liikenteenohjauksen optimointiin AI4Cities-projektin aikana. Projektin tavoitteena on ollut kehittää tekoälyyn pohjautuvia ratkaisuja Euroopan kaupunkien hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi ja ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Projektin viimeisessä vaiheessa toimittajat ovat saaneet rahoituksen ratkaisunsa pilotointiin. Suomalaisyritykset ovat pilotoineet liikenteen optimointia Pariisissa ja Helsingissä kesän ja syksyn aikana.
Liikenteen optimointi poistaa kuolleita sekunteja, joiden aikana kukaan ei liiku risteyksessä, heikentämättä yhdenkään liikennekäyttäjän asemaa nykytilanteeseen verrattuna. Käytännössä tämä tarkoittaa vihreän liikennevalon lyhentämistä todellisen kysynnän ja reaaliaikaisen tilanteen mukaan. Näin optimoitu liikenteenohjaus vähentää merkittävästi kaupunkiliikenteen hiilidioksidipäästöjä.
AI4Cities-hankkeen viimeisessä vaiheessa ratkaisua testattiin kahdessa kaupungissa, Meudonissa Pariisin alueella ja Suutarilassa Helsingissä, josta oheinen kuva on. Tulokset osoittavat, että ratkaisun avulla pystyttäisiin välttämään vuosittain yli 60 000 ajoneuvon pysähdystä kokeilun risteyksissä. Helsingin-laajuisesti tämä tarkoittaa noin 10 miljoonaa pysähdystä ja noin 17 henkilötyövuoden tarpeetonta odotusaikaa punaisissa valoissa.
Yhdessä nämä muodostavat noin kahden prosentin päästövähennykset nykytilanteeseen verrattuna. Aiemmat analyysit muissa risteyksissä ovat osoittaneet vielä suurempaa, jopa 7 prosentin päästövähennyspotentiaalia.