Sveitsiläinen LEM on julkistanut tyypiltään markkinoiden pienikokoisimman virta-anturin, jonka avulla sähköajoneuvojen (EV) ajoinvertterien suunnittelijat voivat optimoida tuotteidensa koon, painon ja hyötysuhteen. Kooltaan uusi HSTDR-anturi on vain 29 x 21 x 12 millimetriä ja se painaa vain 27 grammaa. Sähköautoissa suuritehoiset vetoinvertterit muuntavat tasavirran vaihtovirraksi ja keräävät energiaa talteen ajoneuvon tarpeisiin. Näiden on oltava suorituskykyisiä ja kooltaan mahdollisimman pieniä ja kevyitä.
LEM:n uusi HSTDR-virta-anturi on huomattavasti kompaktimpi kuin perinteinen C-ydin-anturi, mikä helpottaa sen integroimisesta tilavuudeltaan rajoitettuihin invertterikoteloihin. Anturi mahdollistaa ajoinvertterien toiminnan parhaalla mahdollisella teholla yhdistämällä korkean tarkkuuden kohtuuhintaisuuteen ja kykyyn toimia vaativissa ympäristöissä. Anturin toiminta-alue on -40 °C ... +125 °C ja se on riittävän kestävä selviytymään jopa 10 G:n tärinästä.
HSTDR tarjoaa avoimen silmukan Hall-efektiteknologian ja innovatiivisen magneettisen ydinrakenteen ansiosta erinomaisen suojan ulkoisia kenttiä ja ylikuulumista vastaan sekä tasaisen käyttäytymisen yli koko taajuusalueen vain vähäisellä vaihesiirron dispersiolla, mikä varmistaa tarkemman vääntömomentin hallinnan.
Ainutlaatuisen anturista tekee sen lisäksi, että se on 42 prosenttia pienempi kuin HSNDR-edeltäjänsä. Se myös painaa 50 % vähemmän ja tarjoaa 50 % laajemman mittausalueen sekä luokkansa parhaan tarkkuuden ja alle 3,5 %:in lämpötilavirheen yli koko käyttöiän.
LEM tarjoaa sähköajoneuvojen valmistajille mahdollisuuden valita eri virranmittausalueen samassa kotelossa - ±300 A ... ±1500 A - anturi varmistaa galvaanisen erotuksen ensiöpiirin (suuri teho) ja toisiopiirin (elektroninen piiri) välillä, ja sopii myös 800 V:in akkujärjestelmille.