SAE-luokituksessa tason 4 ja 5 autonomiset ajoneuvot ovat jo sellaisia, joissa ei tarvita ihmiskuskia. Tämä automaatio edellyttää kuitenkin melkoisesti laskentakykyä. Massachusetts Institute of Technologyn tutkijat ovat arvioineet, että lopulta robottiautot kuluttavat yhtä paljon sähköä kuin maailman datakeskukset.
Arvio on hätkähdyttävä. Vuonna 2018 datakeskusten yhteenlaskettu energiankulutus oli 205 terawattituntia eli yksi prosentti maailman energiankulutuksesta. Maailman kasvihuonepäästöistä datakeskusten syyksi luettiin 0,3 prosenttia.
MIT:n artikkelissa esitetään erilaisia robottiautoskenaarioita. Jos robottiauto ajaa tunnin päivässä ja päättelee 60 kertaa sekunnissa 10 kameran signaalin perusteella, tämä tarkoittaisi 21,6 miljoonaa päättelyä päivässä. Jos robottiautoja on maailmassa miljardi kappaletta, tämä tarkoittaisi 21,6 kvadriljoonaa päättelyä globaalisti joka päivä (kvadriljoona on miljoona miljoonaa miljoonaa miljoonaa!).
Kun robottiautojen prosessorijärjestelmät yltävät nyt noin 1-2 biljoonaan operaatioon sekunnissa wattia kohti, puhutaan noin kilowatin tehonkulutuksesta. Miljardi robottiautoa kuluttaisi saman verran sähköä kuin tämän hetken datakeskukset.
Entäpä, jos robottiautoja onkin kaksi tai kolme miljardia? Onneksi autojen prosessorien laskentakyky kaksinkertaistuu 2,8 vuoden välein, mikä myös laskee niiden suhteellista tehonkulutusta. Ja robottiautoilun päästöjä.
MIT:n tutkijoiden paperiin voi tutustua täällä.
Englantilaisen autoalan SMMT-järjestön (Society of Motor Manufacturers and Traders) mukaan tekniikan kehityksen nykyinen nopeus ja robottiautoille asettuvat vaatimukset merkitsevät, ettei ensimmäisiä todellisia robottiautoja nähdä ennen vuotta 2035.
Kuva: Sensible 4