Valotutka eli lidar on yksi tärkeä komponentti autojen ADAS-järjestelmissä ja tulevissa autonomisissa ajoneuvoissa. Mittaustalo Keysight Technologies esittelee ensi viikolla Stuttgartin autotestaamisen näyttelyssä uutta lidar-simulaattoriaan.
Lidar Target Simulator -laitteisto asennetaan penkkiin, joten se säästää testilattiatilaa simuloimalla kohde-etäisyyksiä ja pinnan heijastavuutta. Automaattinen testausohjelmisto tarjoaa oivaltavaa analytiikkaa anturien suunnittelun ja suorituskyvyn parantamiseksi. Samalla simulaattori nopeuttaa testausta ja anturien viemistä volyymituotantoon.
Alun perin meteorologiaan ja topografiaan kehitetty lidar on nyt otettu käyttöön autojen tunnistusteknologiana. Valotutkan avulla ajoneuvot voivat "nähdä" ja navigoida turvallisesti monimutkaisissa ajotilanteissa. Kuten tutkapohjaisten järjestelmien kohdalla, lidar-anturien valmistajien on varmistettava, että lidar-järjestelmät havaitsevat kohteet nopeasti ja luotettavasti, jotta kuljettajaa avustavat järjestelmät toimivat oikein ennen kuin ne otetaan kaupallisesti käyttöön.
Antureiden testaamiseksi oikein suunnittelijat tarvitsevat tällä hetkellä suuria lattiatiloja ja käyttävät perinteisiä kohdetauluja. Lisäksi alan edessä on myös anturikustannusten alentaminen ja skaalautuminen massatuotantoon.
Keysight LTS -ratkaisu vastaa näihin haasteisiin simuloimalla testikohteita määritetyllä etäisyydellä ja heijastavuudella kompaktilla ja standardoidulla pöytäkokoonpanolla. Tämä ratkaisu on suunniteltu yksinkertaistamaan ja nopeuttamaan autoteollisuuden lidar-anturien testausta, validointia ja tuotantoa standardoinnin ja automatisoinnin avulla.
Penkkiasennettavalla simulaattorilla voidaan testata etäisyyksiä 3 metristä 300 metriin. Laitteella voi myös testata pintojen heijastavuutta välillä 10 - 94 prosenttia.