Teslan sähköautoilleen kehittämän Magic Dock -liittimen nimi vaihtui viime marraskuussa NACS-liittimeksi (North American Charging Standard) ja samalla suljettu liitin avattiin muiden valmistajien käyttöön. Tämän jälkeen moni valmistaja on ryhtynyt tukemaan tekniikkaa, uusimpana suomalainen sähkömoottoripyörien valmistaja Verge.
Loppuvuoden aikana Yhdysvaltojen myyntinsä aloittava Verge Motorcycles liittyy nimekkäiden autojättien General Motorsin ja Fordin joukkoon ilmoittaessaan aikeistaan hyödyntää Teslan NACS-latausverkostoa. Tähän asti patentilla suojattua järjestelmää on voinut käyttää vain Teslan omien ajoneuvojen lataukseen.
Toissa viikolla Electrify America -latausverkosto ilmoitti lisäävänsä NACS-pistokkeet latausasemilleen. Tämä on iso virtsanpylväs, koska verkko on Volkswagenin omistama. Viimeisen kuukauden aikana Ford, GM, Rivian, Volvo ja Polestar ovat kaikki sanoneet vaihtavansa NACS:ään. Jäljelle jäävät Volkswagen, Hyundai, Stellantis, Lucid, Toyota ja Nissan.
Tästä ryhmästä useat ilmoittavat todennäköisesti pian siirtyvänsä NACS:ään. Volkswagen, Hyundai ja Stellantis ovat kaikki kertoneet neuvottelevansa Teslan kanssa. Vastikään SAE International ilmoitti että se nopeuttaisi työtä NACS:n ympärille alan standardin kehittämiseksi.
Näyttää siltä, että NACS voi nousta nopeastikin latausmaailman de facto -standardiksi. Kuluttajan kannalta tämä olisi hyvä, koska liitinvalikoima (J1772, CHAdeMO, 1- ja 2-tyypin CSS, Tesla ja muut) on sekava ja voi sitoa auton omistajan johonkin latausverkostoon. Jotta muita kompaktimpi NACS-liitin valloittaisi ykkösasema, pitäisi sen avoimuuden lisäksi olla kohtuullisesti lisensoitavissa.
Autonvalmistajilta vaaditaan toki enemmän kuin liittimen vaihtaminen, jotta niiden malleilla pääsisi nauttimaan Teslan SuperCharger -verkoston nopeudesta.
Kuva: Tesla