Analog Devices esitteli viime viikolla Catalyst-keskustaan Irlannin Limerickissä. Keskuksessa ADI auttaa asiakkaitaan innovoimaan uusia tuotteita. Iso osa teistä näyttää vievän kohti digitaalista tehdasta, sanoi yhtiön Euroopan johtaja Martin Cotter.
ADI:n tuotepaletti sopii hyvin auttamaan tehtaan digitalisaatiossa. Antureita, toimilaitteita, ohjausta ja tehonsyöttöä tarvitaan, kun tuotantoa viedään digitaaliseksi. ADI:n liikevaihdosta noin puolet tulee näistä teollisuuden eri laitteista.
- Kun tuotanto palaa Eurooppaan, data ei enää siirry ”lenkkitossuverkossa”. Kaikki data on pilvessä, kaikki tieto on reaaliaikaista ja tuotannosta tulee täysin digitaalista. Tarvitaan gigabittitason yhteyksiä ja reaaliaikaista informaatiota kaikesta, mitä tuotantolattialle tapahtuu. Kaikkea pitää pystyä kontrolloimaan.
Hyvä esimerkki on sähkömoottorin rooli. Jopa 70 prosenttia tehtaan energiankulutuksesta kuluu moottorin pyörittämiseen. On aivan selvää, että energiatehokkuutta pitää kasvattaa, jotta yhtälö on paitsi kestävä, myös ylipäätään toimiva. - Jo lainsäädäntö vaatii, että energiatehokkuutta on parannettava, Cotter muistutti.
Hänen mukaansa teollisuudelle on tapahtumassa lähivuosina sama, mikä on viimeisten vuosien aikana tapahtunut autoissa. Moottori muuttui sähköiseksi, kaikista prosesseista kerätään jatkuvasti enemmän dataa, jotta järjestelmien hyötysuhdetta voidaan parantaa.
Tällä hetkellä matka on vasta alussa. Analog Devicesin mukaan nyt kerätään noin viidesosa siitä datasta, joka tarvitaan digitaalisen tehtaan pyörittämiseen. Lisäksi nyt kerättävästä datasta 20 prosenttia ei ole millään tavalla optimoitua. Tähän tarvitaan älykkäitä laitteita verkon reunalla. Kaikkea dataa ei kannata siirtää reaaliaikaisesti analytiikan käyttöön.
Martin Cotterin mukaan urakka on iso, mutta tehtävissä. Itse asiassa sama on tehty jo aiemmin mobiiliverkoissa. Jos mobiilidatan energiankulutusta ei olisi voitu hillitä viimeisen vuosikymmenen aikana, mobiiliverkot kuluttaisivat nyt 84 prosenttia kaikesta teollisuuden energiasta. Nyt lukema on 0,6 prosenttia.
Catalyst-keskuksessa ADI auttaa asiakkaitaan kehittämään projekteja, joilla näihin tavoitteisiin päästään. Sata miljoonaa dollaria maksanut vajaan 10 000 neliömetrin keskus myöhästyi vuodella koronapandemian takia, mutta nyt keskuksen lattialla testataan seuraavan polven mobiilirobotteja, sähköauton akustojen monitorointia langattomasti, anturien ja toimilaitteiden yhdistämistä ethernetillä ja paljon muuta.
Asiakkaita on nyt 57, mutta tilat täyttyvät seuraavan vuoden aikana. Asiakasyritykset eivät maksa tiloista, mutta moni on sijoittanut henkilöstöä ja laitteita keskukseen. Johnsn & Johnson esimerkiksi testaa uusia tuotantolinjojen robottiratkaisuja.
Eikä asiakkaiden ole pakko edes käyttää ADI:n komponentteja, vaikka toki yhtiö haluaa niitä myydä. Tässäkin ADI on vuosien varrella muuttunut paljon. Yhtiön Euroopan varatoimitusjohtaja Shalini Palmer kuvasi muutosta hyvin. – Ensin olimme komponenttitoimittajia, sitten toimitimme komponentin kylkeen ohjelmistoja. Nyt tarjoamme valmiita alustoja, joissa on mukana myös algoritmit. Olemme siirtyneet koko ajan lähemmäksi sovelluksia ja tuotteita, Palmer kertoi.