STMicroelectronics on viime aikoina lisännyt tekoälyä liikeantureihinsa, jotta laskenta rasittaisi järjestelmäprosessoria vähemmän. Nyt yhtiön uusin anturi toimii aina 125 asteen lämpötilaan asti eli se kestää autojen ankaria olosuhteita.
ASM330LHHXG1-piiri on ST:n uusi autoteollisuuden liikeanturi, joka sisältää 3-akselisen kiihtyvyysmittarin ja 3-akselisen gyroskoopin ja kuluttaa alle 800 µA molempien antureiden ollessa käynnissä. Tämä pienentää järjestelmän tehobudjettia.
Anturin AI hyödyntää sisäänrakennettua koneoppimisydintä (MLC) ja äärellisen tilan konetta (FSM), joten se alentaa isäntäprosessorin kuormitusta ja tuo laskentaan alhaisemman latenssin pienemmällä energiankulutuksella.
Laajennettu lämpötila-alue antaa joustavuutta ottaa käyttöön älykkäitä antureita, jotka sisältävät ASM330LHHXG1:n ankarissa paikoissa, kuten lähellä moottorin osia, suorassa auringonpaisteessa tai aina, kun koneen tehohäviö saattaa nostaa lämpötilaa normaalin käyttötason yläpuolelle.
Integroidulla MLC:llä ja FSM:llä ASM330LHHXG1 käsittelee sovelluksia, jotka tarvitsevat nopean ja deterministisen vastauksen minimaalisella virrankulutuksella. Näitä ovat navigointiapu ja telematiikka, varkaudenesto, törmäysten havaitseminen ja liikkeellä aktivoidut toiminnot.
Vaikka liikeanturissa on kaksi toimintatilaa, joiden avulla suunnittelijat voivat optimoida tietojen päivitysnopeuden ja virrankulutuksen, kiihtyvyysanturi ja gyroskooppi säilyttävät korkean vakauden koko lämpötila-alueella anturin koko elinkaaren ajan. Kiihtyvyysanturissa on valittavissa oleva täyden asteikon alue ±2/±4/±8/±16g, kun taas gyroskoopin kulmanopeudeksi voidaan asettaa ±125, ±250, ±500, ±1000, ±2000 tai ±4000 astetta sekunnissa.
Lisätietoja ST:n sivuilta.