Uusissa autoissa on yhä enemmän puolijohdekomponentteja. Vuonna 2022 autoihin myytiin esimerkiksi 5,4 miljardia anturia ja määrä on tänä vuonna kasvanut 7 prosentin vauhtia, kertoo ranskalainen tutkimuslaitos Yole Developpement.
Pelkästään antureita autoihin myydään tänä vuonna 8,3 miljardia. Mutta mitä tämä tarkoittaa yksittäisten autojen osalta, kun ADAS-järjestelmien määrä kasvaa ja autot sähköistyvät vauhdilla. Yolen raportti selventää.
Esimerkiksi logiikkapiirejä uudessa autossa on noin 50 kappaletta. Eri järjestelmien mikro-ohjaimia (teholinja, viihdejärjestelmät, ADAS) on noin 40-50 jokaista autoa kohti. ADAS-järjestelmissä on lisäksi jopa viisi APU-lisäprosessoria.
Anturipuolella valikoima on laaja. Magneettisia antureita on muutama kymmenen jokaista autoa kohti, kuna-antureita eli käytännössä kameroita 1-15 kappaletta ja erilaisia MEMS-antureita 15-20 kappaletta. Erilaisia ledejä löytyy yli 50 kappaletta.
Moottorin tehonsyöttö nojaa sekin pitkälti mikropiireihin. Jokaisen auton teholinja koostuu jopa yli 700 puolijohteesta, joka kattaa tehokomponentteja, analogiapiirejä, tehonhallinnan piirejä, RF-siruja, näyttöajureita ja monia muita.
Kaikkiaan uudessa autossa on yli 900 puolijohdekomponenttia. Niistä valtaosa valmistetaan ns. kypsissä prosesseissa eli 110-300 nanometrin viivanleveyksillä. Vain harva komponentti käyttää uusimpia alle 28 nanometrin prosesseja. Käytännössä tämä tarkoittaa vain ADAS-järjestelmien APU-siruja ja joitakin muistipiirejä.