Amerikkalainen onsemi solmi viime kesänä strategisen kumppanuuden suomalaisen Kempowerin kanssa EliteSiC-sarjan mosfettien ja diodien käyttämisestä sähköautojen latureissa. Nyt onsemi on esitellyt latureihin ratkaisuja, jotka kiihdyttävät sähköauton akuston latausnopeutta.
Onsemi on esitellyt yhdeksän uutta EliteSiC-tehomoduulia, jotka mahdollistavat kaksisuuntaisen latauskyvyn ultranopeille sähköajoneuvojen tasavirtalatureille ja energian varastointijärjestelmille. Piikarbidipohjaiset ratkaisut parantavat dramaattisesti järjestelmän kustannuksia suuremmalla tehokkuudella ja yksinkertaisemmilla jäähdytysmekanismeilla.
SiC voi pienentää laturin tehoelektroniikan vaatimaa kokoa jopa 40 prosenttia ja painoa jopa 52 prosenttia verrattuna perinteisiin piipohjaisiin IGBT-ratkaisuihin. Pienemmillä ja kevyemmillä latausalustoilla suunnittelijoilla on kaikki tärkeimmät rakennuspalikat, joita tarvitaan luotettavan, tehokkaan ja skaalautuvan tasavirta-pikalaturiverkoston nopeaan käyttöönottoon. Näiden ratkaisujen ansiosta sähköajoneuvojen akut ladata jopa 80 prosentin kapasiteettiin vain 15 minuutissa.
Yhä nopeammille sähköautojen latureille on suuri kysyntä. Esimerkiksi lähes puolet yhdysvaltalaisista kuluttajista sanoo, että syynä olla ostamatta sähköajoneuvoa on mahdollisuus ladata akusto nopeasti, jotta ajokokemus olisi mahdollisimman helppoa ja saumaton kuin perinteisessä polttomoottoriajoneuvossa. Pelkästään Yhdysvalloissa sähköajoneuvojen laturien määrän pitää kasvaa nelinkertaiseksi vuoteen 2025 mennessä ja 8-kertaiseksi vuosikymmenen loppuun mennessä, jotta julkisilla latausasemilla voidaan taata tasapuolinen pääsy julkisille latausasemille.
Tämä sähkön kysynnän nopea kasvu puolestaan kuormittaa valtavasti nykyisiä sähköverkkoja ja mahdollisesti ylikuormittaa niitä. Tämän ongelman lieventämiseksi kaksisuuntainen lataus on noussut keskeiseksi ratkaisuksi ajoneuvosta verkkoon, joka mahdollistaa sekä säännöllisen akun latauksen että mahdollisuuden käyttää sähköautoa energian varastointijärjestelmänä kotisi virransyöttöön tarvittaessa.
Tämä ratkaisu auttaa mahdollistamaan DC-pikalatausverkon ja ajoneuvosta verkkoon virransiirtojärjestelmät, jotka käsittelevät pääsyä ja nopeutta sen kyvyllä ladata ajoneuvo nopeammin kuin muut menetelmät, jotka vievät tunteja tai jopa päiviä.
EliteSiC-sarjan uutuusmoduulit käyttävät kolmannen sukupolven M3S SiC MOSFET -tekniikkaa, joka tarjoaa alan pienimmät kytkentähäviöt ja parhaan tehokkuuden. Ne tukevat avaintopologioita, kuten monitasoisia T-tyyppisiä neutraalipistekiinnityksiä (TNPC), puolisilta- ja täyden sillan topologioita. Moduulit tukevat lähtötehoja 25 kilowatista 100 kilowattiin asti.