Mastercard ottaa käyttöön generatiivisia tekoälytekniikoita parantaakseen asiakkaidensa ja. näiden ostotapahtumien suojaa. Uusi generatiivinen tekoälytekniikka skannaa ennennäkemättömät biljoona eli tuhat miljardia datapistettä ennustaakseen, onko tapahtuma todennäköisesti aito vai ei.
Mastercard kutsuu tekniikkaansa nimellä Decision Intelligence. Kyse on reaaliaikaisesta päätöksentekoratkaisusta, joka auttaa pankkeja jo nyt tekemään ja hyväksymään turvallisesti 143 miljardia tapahtumaa vuodessa.
Seuraavan sukupolven teknologia, Decision Intelligence Pro, arvioi transaktioon liittyvien useiden tekijöiden välisiä suhteita sen riskin määrittämiseksi. Alle 50 millisekunnissa tämä tekniikka parantaa ja terävöittää pankeille toimitettuja tietoja. Alustava mallinnus osoittaa, että tekoälyn parannukset lisäävät petosten havaitsemisastetta keskimäärin 20 prosenttia ja joissakin tapauksissa jopa 300 prosenttia.
Mastercardin kyberturvajohtaja Ajay Bhallan mukaan generatiivinen tekoäly tekee petosten torjunnasta entistä nopeampaa ja tarkempaa. - Algoritmimme lataaminen parantaa kykyämme ennakoida seuraavaa mahdollista petollista tapahtumaa ja herättää luottamusta jokaiseen tapahtumaan.
Tekoälyn avulla voidaan myös vähentää ns. väärien positiivisten tapahtumine määrää eli laillisia tapahtumia, jotka on virheellisesti merkitty vilpillisiksi.
- Ratkaisun tarkkuus saavutetaan skannaamalla mahdollisia myyntipisteitä reaaliajassa. Omassa analyysissämme se on vähentänyt väärien positiivisten tulosten määrää yli 85 prosentilla, sanoi Bhalla.
DI Pro on saatavilla myöhemmin tänä vuonna.