TrendForcen uusin tutkimus osoittaa, että maailmanlaajuiset litiumakkujen markkinat olivat tammikuussa hiljaiset. Kennojen valmistajat tyhjensivät vanhoja varastojaan ja tuotantomäärät pysyivät alhaisella tasolla. Yhden wattitunnin hinta oli 0,51 renmimbiä eli noin 6,6 senttiä.
Hinta oli Trendforcen mukaan 7,3 prosenttia pienempi kin joulukuussa. Samalla tutkimuslaitos ennustaa, että hintojen laskuvauhti todennäköisesti hidastuu helmikuussa.
Kuluttajakennojen kysyntä oli tammikuussa heikkoa, mitä pahensi litiumkobolttioksidin hinnan jatkuva lasku. Katodien hinta laski tammikuussa 7,4 %. Tällä hetkellä raaka-aineiden hinta on vakiintunut ja kiinalaisen uudenvuoden lähestyessä litiumin hinta on jopa noussut hieman, kun taas koboltin hinnat ovat yleisesti ottaen pysyneet vakaina.
Kiinalaiset tuottajat arvioivat, että sähköautojen akkujen hinta putoaa tänä vuonna noin 0,3 juaniin wattituntia kohti. Tämä tarkoittaisi akustojen hinnan selvää laskua, minkä pitäisi näkyä myös sähköautojen hinnoissa.
Toisaalta esimerkiksi göteborgilaisessa Chalmersin teknisessä korkeakoulussa arvioitiin juuri, että litiumista voisi tulla markkinoilla pulaa jo seuraavan 2-3 vuoden kuluessa. Ruotsalaistutkijoiden mukaan natrium- eli käytännössä suola voisi hyvin tulla korvaamaan litiumin akkutekniikoissa. Natriumia löytyy kaikkialta suuria määriä, joten sähköistymisen raaka-aineongelmat olisivat tältä osin pitkälle ratkaistu.