Sähköllä kulkeva auto ei ajossa aiheuta päästöjä, mutta polttomoottorin puuttuminen tekee niistä myös erittäin hiljaisia. Siksi sähköautojen pitää varoittaa jalankulkijoita. Tähän asti toiminto on integroitu ECU-yksikön mikroprosessorille, mutta ROHM tuo tarjolle markkinoiden ensimmäiset dedikoidut sirut.
Jalankulkijoita varoittavia järjestelmiä kutsutaan nimellä AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). ROHM:n tytäryhtiö Lapis Technology on kehittänyt puhesynteesipiirit, jotka ovat mallimerkinnoiltään ML22120TB ja ML22120GP.
ROHM kertoo, että mikäli varoitusääni luodaan MCU:n avulla, äänenkorkeutta ja äänenvoimakkuutta on säädettävä tasaisesti ja ominaisuudet on säädettävä vastaamaan ajoneuvon geometriaa. Tämä lisää ohjainpiiri kehitystyötä, mikä puolestaan vaatii varmennusta muiden MCU:n sisällä olevien ohjelmistoprosessien kanssa.
Lapis Technologyn uudet piirit ovat käytännössä itsenäisiä puhesynteesiprosessoreita. ML22120TB- ja ML22120GP-piirit sisältävät varoitusäänen generaattorin, faderin ja taajuuskorjaimen. Toisin kuin MCU-pohjaisissa malleissa, laitteistokokoonpano eliminoi ohjelmiston validoinnin tarpeen, mikä vähentää merkittävästi kehitysaikaa. Samaan aikaan erillisen GUI-ohjelmiston avulla on helppo noudattaa AVAS:n edellyttämiä äänenvoimakkuus- ja taajuusominaisuuksia koskevia määräyksiä.
Uutuuspiireihin perustuvia järjestelmiä voidaan ohjata yksinkertaisilla komennoilla, jolloin varoitusääni voidaan käynnistää alle kymmenesosassa perinteisten MCU:n luomien järjestelmien ajasta. Mukana oleva viantunnistustoiminto havaitsee sekä virheellisen tiedonsiirron pääohjaimen kanssa että ulkoisten komponenttien aiheuttaman virheellisen värähtelyn, mikä lisää ajoneuvon luotettavuutta.
ROHM tarjoaa kehittäjille evaluointikorttia ja SDCK3-kehitysalustaa (Sound Device Control Kit 3). Sen avulla varoitusäänet AVAS-järjestelmään voidaan räätälöidä graafisessa kehitysympäristössä.
Lisätietoja täällä.