Litiummetalliakut voisivat jopa kaksinkertaistaa sähköajoneuvojen toimintasäteen, mutta nykyiset akut hajoavat nopeasti käytön aikana. Stanfordin tutkijat ovat kuitenkin löytäneet yksinkertaisen ratkaisun, jolla akun käyttöikää voidaan pidentää.
Litiummetalliakku lupaa jopa 800-1000 kilometrin kantamaa, mutta tekniikalla on vakavia haittoja: Akku menettää nopeasti energian varastointikykynsä lataus- ja purkujaksojen jälkeen. Tämä on vaivannut tutkijoita pitkään ja ratkaisuksi on etsitty uusia materiaaleja ja tekniikoita.
Stanfordin yliopiston tutkijoiden ratkaisu on hyvin yksinkertainen: akun annetaan levätä useita tunteja tyhjänä. Tämä Nature-lehdessä esitelty ratkaisu palauttaa akun kapasiteetin entiselleen. Tutkimusta vetäneen Wenbo Zhangin mukaan löydetty ratkaisu on ylivoimaisesti helpoin, halvin ja nopein tapa parantaa litiummetalliakun käyttöikää.
Zhangin mukaan parannukset voidaan toteuttaa vain ohjelmoimalla akunhallintaohjelmisto uudelleen ilman lisäkustannuksia tai muutoksia laitteisiin, materiaaleihin tai tuotantoprosessiin.
Perinteinen litiumioniakku koostuu kahdesta elektrodista – grafiittianodista ja litiummetallioksidikatodista – jotka on erotettu toisistaan nestemäisellä tai kiinteällä elektrolyytillä, joka kuljettaa litiumioneja edestakaisin. Litiummetalliakussa grafiittianodi korvataan galvanoidulla litiummetallilla, mikä mahdollistaa sen, että se voi varastoida kaksi kertaa litiumioniakun energiaa samaan tilaan. Litiummetallianodi painaa myös vähemmän kuin grafiittianodi, mikä on tärkeää sähköautoissa. Litiummetalliakut sisältävät vähintään kolmanneksen enemmän energiaa kiloa kohden kuin litiumioniakut.
Wenbo Zhangin kuvassa (yllä) näkyy suurennettu kuva litiummetalliakun kupariverkosta purkautuneessa tilassa. Erikokoisia ja -muotoisia litiumpaloja kerrostetaan verkon neliömäisiin aukkoihin.