Kempower on eittämättä yksi suomalaisen tekniikan viime vuosien isoja menestyjiä. Jo viime vuonna yhtiö kasvoi sisaryritystään Kemppiä suuremmaksi liikevaihdossa, vain kuuden vuoden toiminnan jälkeen. Mutta mihin menestys ja kasvu perustuvat?
Teknologiajohtaja Mikko Veikkolaisen mukaan yhtiön salaisuuden voisi kiteyttää kahdella sanalla: data ja pilvi. Viimeksi mainitusta tuli jo sulka hattuun, kun AWS myönsi Kempowerille ensimmäisenä suomalaisyrityksenä AWS Elevate -palkinnon. Tunnustus tuli panostuksesta pilvipalveluiden käyttöönottoon.
Datankeruu ei ole Kempowerille mikään uusi juttu. Jo sisaryritys Kemppi alkoi vuonna 2008 kehittä monitorointijärjestelmiä hitauskoneille. Kemppi siirtyi Amazonin pilvipalvelujen käyttäjäksi jo vuosina 2015-2016, joten pohja laturitapahtuman datankeruulle oli jo olemassa, kun Kempower perustettiin kuusi vuotta sitten.
Mikko Veikkolainen oli ensimmäinen työntekijä uudessa yhtiössä. Hänen mukaansa alusta asti nähtiin niin, että jos oli pienikin mahdollisuus sille, että jotain dataa latauksesta tullaan tarvitsemaan, se otetaan talteen.
- Siksi lataustapahtumasta kerätään mahdollisimman paljon dataa. Nyt nähdään kaikki, mitä ajoneuvon ja laturin välillä tapahtuu.
Veikkolaisen mukaan ensiksi pitää tunnistaa laturiin liitetty ajoneuvo. Tämä tehdään noin kymmenen eri markkerin avustuksella. MAC-osoitteen perusteella sitä ei tehdä. Suurin osa latureista on liitetty verkkoon ja Kempowerin taustaohjelmistoon 4G:n yli. – Jos ethernet eli kuitu on käytettävissä, käytämme tietenkin sitä, Veikkolainen sanoo.
Taustaohjelmiston nimi on ChargEye. Lataussähkön hinnan alusta saa NordPoolista. ChargEye pyörii parillasadalla AWS:n palvelimella Irlannissa. Tai ei oikeastaan palvelimella, kun kyse on serverless-palvelusta. Sen myötä päästään korkeaan käytettävyyteen. Usean ysin tasoon.
Data ja pilvi näkyvät Kempowerin RDI-henkilöstön jakautumisessa. Puolet eli 60-70 suunnittelijaa työskentelee softakehityksen parissa, näistä kaksi kolmasosaa pilvisoftan parissa. Saman verran on laitekehityksen puolella: ohjauksen, näytön elektroniikan ja mekaniikan suunnittelussa. Kaikki ohjelmistot ovat webbipohjaisia ja esimerkiksi laturien näyttöjen käyttöliittymä pyörii webbiselaimessa.
Tällä hetkellä Kempowerin laturien suurin teho on 600 kilowattia. Keväällä mennään megawattiluokkaan, jolloin voidaan palvella raskasta kalustoa entistä paremmin.
- Iso haaste tulee olemaan bussivarikoilla, kun kaikki autot tulevat illalla varikolle. Niiden lataus on ilman muuta optimoitava niin, että kaikki bussit saadaan ladatuksi yön aikana. Viimeinen lataus on aamulla juuri ennen lähtöä. Samalla se lataus lämmittää akun, eli auto on heti valmis ajoon, Veikkolainen selventää.
Kempower kasvaa tällä hetkellä vauhdilla. Viime viikolla se kertoi sopimuksesta amerikkalaisen jälleenmyyjän NCC:n kanssa mahdollisuudesta toimittaa latureita Kalifornian osavaltiolle. Viime vuoden tilinpäätöksen se esittelee huomenna. Jo vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana liikevaihto kasvoi yli 200 miljoonan euron.