Karttojen hyödyntämisessä ollaan vielä alkumetreillä. Nokialla HERE-karttojen tuotemarkkinoinnista vastaava Udo Szabo sanoo, että pian siirrytään karttapalveluissa teräväpiirtoaikaan. Tämä edellyttää ympäristömme erittäin tarkkaa digitaalista mallintamista.
Digitaalinen mallintaminen on HERE-karttojen ydin. Maailmalla paikkoja kuvaamassa kiertää 400 autoa, jotka kuvaamisen lisäksi piirtävät laserin avulla ympäristöstään erittäin tarkkaa digitaalista mallia.
32 eri suuntaan väläyttelevä laser tuottaa 700 000 pistettä sekunnissa. Prosessi tuottaa ”naurettavat” määrät dataa mallinnusautossa, Szabo kertoo. Laitteisto on onneksi siirrettävä, joten mallintaminen onnistuu vaikka vuokra-autolla.
- Näin syntyy täydellinen digitaalinen malli maailmasta. Digitaalisen mallin etuna on se, että sitä voi manipuloida. Esimerkiksi turhat rakennukset tai objektit voi kuvantunnistuksen tekniikoilla suodattaa pois, Szabo kertoo.
Szabo muistuttaa, että yksi karttaa ei koskaan palvele kaikkia. - Kartta vastaa aina kysymykseen ja visualisoi vastauksen. Tärkeää on saada oikea karttaa oikeaan aikaan oikeassa päätelaitteessa.
Szabo ei vielä tiedä, ryhtyykö HERE erikseen markkinoimaan näitä High Definition -karttojaan. - Luulen, että siitä tulee enemmän koko HEREä luonnehtiva ominaisuus. Teräväpiirto yhdistetään jatkossa koko HERE-brändiin.
Osa tarkkuutta on myös HEREn työstämä inhimillistetty ajaminen (Humanized Driving), joka tulee olemaan tärkeä osa automaattisesti itseään ajavia autoja. HERE on mitannut erilaisia ajotyylejä esimerkiksi liittymisrampeilla ja pystyy niiden avulla päättelemään erilaisia ajoprofiileja. Itseään ajavan auton täytyy ajaa samalla tavalla kuin kuljettaja itse ajaisi, jotta liikkuminen tuntuisi luontevalta ja luotettavalta.