GPS-paikannuksen perusteella on jo kehitetty ajovalot, jotka osaavat ennakoida mutkia. Saksalainen Opel menee tässä paljon pidemmälle. Sen uusi ajovalotekniikka seuraa kuljettajan silmän liikkeitä. Tekniikkaa on työstetty jo usean vuoden ajan.
Alunperin kyse oli yksinkertaisesta webbikamerasta, joka seurasi nenän ja silmien asentoa ja päätteli niiden perusteella katseen suunnan. Tämä oli lupaava tekniikka, mutta Opel ei onnistunut kehittämään järjestelmää, joka prosessoisi syntyvää dataa riittävän nopeasti.
Kehitystiimi ryhtyi sen sijaan parantelemaan silmän liikkeitä seuraavia algoritmeja. Nyt kamera kykenee tarkistamaan silmän asennon piemässä ja hämärässä 50 kertaa sekunnissa.
Datan käsittely on nyt lähes reaaliaikaista. Kun ajovaloja liikuttelevat aktuaattorit toimivat myös käytännössä reaaliajassa, ajovalot suuntaavat valoa kuljettajan katseen suuntaan.
Opelin mukaan tekniikassa on vielä yksi ongelma: ihmissilmn hallitsematon liike, jossa se käytännössä ”pomppii” sinne tänne koko ajan. Opelin kehittäjät suunnittelivat tämän takia algoritmeihin viiveen, joka saa ajovalon suuntautumaan silmän kohteisiin jouhevasti.
Xenon-valoja ohjataan jo nyt monimutkaisilla järjestelmillä. Esimerkiksi muuttuviin valo-olosuhteisiin valot osaavat mukautua. Siksi katsetta seuraavat ajovalot ovat kaupallistumassa vasta joskus myöhemmin.