Kuinka toimia markkinoilla, joka näyttää kuihtuvan olemattomiin valmistajan silmien edessä. TomTom ei ainakaan vielä ole luovuttanut. Uutta elämää haetaan esimerkiksi elinikäisillä kartoilla ja uusilla tuotteilla, kuten action-kameroilla.
Henkilökohtaisten navigaattoreiden markkinat ovat kutistuneet jo vuosia. Vuonna 2008 laitteita myytiin 40 miljoonaa, mutta nyt lukema on pudonnut alle puoleen. Markkina kutistuu edelleen, sillä navigaattorin alaa kutistavat sekä integroidut autonavigaattorit että älypuhelimet.
TomTom ainakin yrittää. Uusiin Go-sarjan navigaattoreihin luvataan elinikäiset globaalit kartat ja liikennekameratiedot. Laitteet näyttävät 3D-karttoja viisi- ja kuusituumaisilta näytöiltä, joita ohjataan kosketuksella.
TomTom on myös kehittänyt älypuhelimiin MyDrive-sovelluksen, jolla voi tutkia reittejä ja ruuhkia ja lähettää esimerkiksi valittu reitti ennalta Go-navigaattoriin. Sovellus tulee toukokuussa ladattavaksi Applen ja Googlen kauppoihin.
Uutta TomTomilla on Bandit-kamera, jolla voidaan helposti editoida ja jakaa videoita kännykkäsovelluksella. Prosessi nopeutuu, kun videoita ei tarvitse siirtää tietokoneella ennen editointia tai jakoa.
Videon käsittely onnistuu kamerassa, koska siinä sisäänrakennettu mediapalvelin. Toukokuussa myyntiin tuleva Bandit maksaa 429 euroa.