Viime vuonna Audi esitteli R8-urheiluauton LMX-mallissa tehokkaat laservalot. Nyt yhtiö kehittää tekniikkaa, jossa laserajovalojen kirkkaus muuttuisi nopeuden mukaan. Ratkaisu perustuu vain yhden mems-pohjaisen peilirakenteen käyttöön.
Audilla on erillinen iLaS-projektinsa (intelligent laser light for compact and high-resolution adaptive headlights), jossa uusia älykkäämpiä valoratkaisuja kehitetään.
Uusin innovaatio perustuu mems-peiliin, joka suuntaa tehokasta laservaloa. Alhaisilla nopeuksilla valo suunnataan laajemmalle alueelle. Nopeuden kasvaessa peili keskittää valon pienemmäksi keilaksi, jolloin sen intensiteetti kasvaa huomattavasti.
Audin mukaan ratkaisu on erityisen hyödyllinen moottoriteillä. Vaihtuvissa valo-olosuhteissa laservalolla voidaan kontrolloida ajovalojen kirkkautta. Uutta innovaatiossa on myös laserdiodien nopea aktivointi ja deaktivointi suhteessa mems-peilirakenteen asentoon. Tämä mahdollistaa valokeilan ja siten valon voimakkuuden nopean ja dynaamisen vaihtelun.
Audi käyttää uusissa laservaloissaan Osramin sinisiä laserdiodeja, joiden aallonpituus on 450 nanometriä. Laserit heijastavat valonsa nopeasti liikkuvaan peiliin, jonka halkaisija on vain kolme milliä. Peili ohjaa sinisen valon muuntimeen, joka muuntaa sen valkoiseksi ja suuntaa tiehen.
Lampun mems-peilirakenne tulee Boschilta. Kyse on erittäin kestävästä ja pitkäikäisestä mekaamisesta rakenteesta. Boshin ja Osramin lisäksi Audin hankkeessa on ollut mukana Karlsruhen teknologian instituutti.