Premier Farnellin kehitysyhteisö element14 on tutkinut, mitä kuluttajat odottavat uusilta nousevilta tekniikoilta. Moni korosti tekniikan merkitystä lääketieteen ja ympäristönsuojelun alueella. Yksityisyyden puolesta moni kokee huolta erityisesti Euroopassa. Silti valtaosa ihmisistä haluaisi ensiksi liittää nettiin itsensä. Kirjaimellisesti.
Element14 haastatteli 3500 kuluttajaa Australiassa, Aasiassa, Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Tulokset paljastavat ymmärrettäviä eroja maanosien ja maiden välillä. Intiassa tärkeintä on koulutukseen panostaminen, Saksassa viihdeteollisuuteen, Englannissa ja USA:ssa lääketieteeseen.
Kun lähestymme esineiden internetin aikakautta, tutkimuksessa kysyttiin myös sitä, minkä ”esineen” ihmiset haluaisivat eniten liittää verkkoon. Peräti 69 prosenttia kertoi haluavansa, että heidän vartalonsa liitetään verkkoon.
Joka viides haluaisi liittää lapsensa verkkoon. Euroopassa luku on tosin pienempi, mikä kuvastaa eurooppalaisten kasvavaa huolta verkon tietoturvasta ja yksityisyydestä.
Tulokset antavat myös yrityksille osviittaa siitä, minkälaisia laitteita tai ratkaisuja niiden kannattaa kuluttajille kehittää. Amerikkalaisista ja englantilaisista kuluttajista vain kuusi prosenttia on esimerkiksi ostanut älykellon. Sen sijaan neljä viidestä sanoo suoraan, ettei aiokaan ostaa älykelloa seuraavan viiden vuoden aikana.
Tutkimuksen voi ladata Element 14:n verkkosivuilta pdf-muodossa.