Litiumioniakku on hieno keksintö, mutta sen ongelmana on materiaalin epävakaus erityisesti korkeammissa lämpötiloissa. Englantilainen Faradion kehittää natriumiin pohjaavaa akkutekniikkaa, joka olisi merkittävästi turvallisempaa. Nyt natriumioniakkua on demottu ensimmäisessä sähköisessä kulkupelissä.
Na-Ion-materiaaleja on litiumioniin verrattuna tutkittu olemattoman vähän. Faradion on yksi alan pioneereja ja sillä on esimerkiksi vireillä toistakymmentä patenttia liittyen Na-Ion-tekniikoihin.
Natrium on monella tapaa erinomainen alusta akuille. Se on selvästi litiumia edullisempaa, sillä natriumkarbonaatin hintaa jää noin kymmenesosaan litiumsuolaan verrattuna. Myös katodien ja elektrolyyttien kustannukset jäävät murto-osaan Li-Ion-akkuihin verrattuna.
Natriumakkuja voidaan valmistaa samoilla linjoilla ja samoilla prosesseilla kuin litiumakkuja. Energiatiheys akuissa on sama, teho-ominaisuudet voivat testien mukaan olla samalla tasolla. Tärkeintä on kuitenkin natriumin selvästi parempi vakaus.
Ensimmäinen Na-Ion-proto on 418 ampeeritunnin akku, joka vauhdittaa sähköistä polkupyörää. Faradion toimitti kennonsa Williams Advanced Engineeringille, joka valmisti itse akun.
Ensimmäinen protoakku on tietenkin aivan liian kookas, mutta Faradionin mukaan akkujen koko saadaan tuotekehityksen myötä puristettua tasolla, joka on kilpailukykyinen nykyisten litiumioniakkujen kanssa.