Viime vuonna myytiin 5,7 miljoonaa Googlen käyttöjärjestelmään perustuvaa Chromebook-kannettavaa. Tänä vuonna määrä kasvaa 7,3 miljoonaan ja ensi vuonna lähes 8 miljoonaan. Kasvusta huolimatta Chromebook ei näytä lyävän läpi kuluttajien ostoslistalle.
Gartnerin mukaan oppilaitokset ostivat 72 prosenttia kaikista Chromebook-kannettavista. Yritykset eivät ole innostuneet, minkä takia Google yrittää vauhdittaa yritysmyyntiä Chromebook for Work -sovelluspaketilla.
Peruskuluttaja on ostanut vain joka neljännen Chromebookin. Tämä on yllättävää, sillä valtaosalle käyttäjiä kevyen, nopeasti käynnistyvän ja tietoturvallisen läppärin ominaisuudet riittäisivät mainiosti.
Gartnerin mukaan oikea kuva on vieläkin huonompi. Peruskäyttäjä, jolle Chromebook sopisi, ei osta laitteita ollenkaan. Sen sijaan moni tekniikkaa tunteva hankkii Google-läppärin kakkoskoneekseen ja tutkiakseen, mihin kaikkeen laite pystyy.
Toinen ongelma Chromebook-myynnissä on maantieteellinen jakauma. Viime vuonna 84 prosenttia läppäreistä myytiin Pohjois-Amerikassa. Eurooppa ei näytä olevan valmistajille kovin kiinnostava alue, mistä tietenkin kertoo myös Samsungin päätös lopettaa Chromebookin myynti vanhalla mantereella.