Digia on kehittänyt 112 Suomi -sovelluksen, joka mahdollistaa soittajan sijaintitiedon välittymisen automaattisesti hätäkeskuspäivystäjälle. Sovellus on kehitetty yhteistyössä Hätäkeskuslaitoksen kanssa, joka suosittelee sovelluksen lataamista.
Uusi sovellus on pitkän yhteistyön tulosta, sillä Digia on toiminut lähes kymmenen vuotta Hätäkeskuslaitoksen järjestelmätoimittajana. 112 Suomi toimii alkuvaiheessa Android- ja iOS-laitteissa, mutta Windows-versio on tulossa tarjolle pian.
Digian kehittämä 112-sovellus on integroitu Hätäkeskuslaitoksen järjestelmiin, mikä mahdollistaa sijaintitiedon välittämisen hätäkeskuspäivystäjälle automaattisesti. Sovellus perustuu satelliittipaikannukseen, joka on huomattavasti aiempia hätäpaikannusmekanismeja tarkempi.
- Nykyisen hätäpaikannuksen tarkkuus on satoja metrejä, taajaman ulkopuolella jopa kilometrejä. Satelliittipaikannuksen avulla soittaja voidaan paikantaa jopa kymmenien metrien tarkkuudella, sanoo hätäkeskuspalvelujen johtaja Marko Nieminen.
Kun hätäpaikannus tarkentuu sadoista tai jopa tuhansista metreistä kymmeniin, lähimmän ja tarkoituksenmukaisimman yksikön valinta tehostuu. Hälytetyille yksiköille kyetään antamaan tapahtumapaikan tarkempi sijaintieto, jolloin apu saadaan kohteeseen nopeammin. Myös puhelujen käsittely nopeutuu.
Hätäkeskuslaitos suosittelee sovelluksen lataamista. Sovellukseen kannattaa tutustua etukäteen ja ohjata varsinkin lapsia ja vanhuksia sen käytössä.