Samsungin suuri kuluttajatutkimus osoittaa, että suomalaisten televisonkatselu on muuttunut. Peräti 81 prosenttia suomalaisista käyttää nyt tv-ohjelmien, elokuvien tai videoiden suoratoistopalveluita. Striimatusta sisällöstä myös maksetaan viisi kertaa enemmän kuin vuotta aiemmin.
Samsungin vuotuiseen Techonomic Index -tutkimukseen osallistui 18 000 vastaajaa 18 maasta. Suomalaisia mukana oli tuhat.
Tulosten mukaan suomalaiset katsovat nyt enemmän televisiota kuin viime vuonna. 95 prosentilla kotitalouksista on televisio. Sitä katsotaan keskimäärin 2 tuntia ja 37 minuuttia niinä päivinä kun se avataan. Katseluaika on kasvanut viime vuodesta 15 minuuttia.
Suoratoistopalveluiden käyttäjien määrä on Suomessa kasvanut viime vuodesta 9 prosenttia ja olemmekin nyt Pohjoismaiden ahkerimpia striimaajia. Ruotsalaisista suoratoistopalveluita on käyttänyt 73 prosenttia, norjalaisista 69 prosenttia ja tanskalaisista 64 prosenttia.
Suomalaisista neljännes (24 prosenttia) käyttää videoiden striimauspalveluita päivittäin ja yli puolet (57 prosenttia) viikoittain. Suomessa myös musiikkia kuunnellaan striimattuna muuta Pohjolaa enemmän.
Älypuhelinten ja tablettien suosiosta huolimatta televisio on jälleen suosituin laite viihteen katsomiseen kotona. Euroopassa on yleistynyt myös twiittaaminen television katselun lomassa.
Maksullisen sisällön käyttö on kasvanut vuodessa rajusti ja se on nyt viisi kertaa viime vuotta suositumpaa. 57 prosenttia suomalaisista maksaa television, elokuvien tai videoiden suoratoistopalveluista, kun viime vuonna maksajia oli vain 11 prosenttia.