Jos itse sammuttaa ajovalot pimeällä, on todella sokea. Mutta itsestään ajava robottiauto ei valoja kaipaa. Ford on testannut tekniikkaa, jolla robottiauto voisi ajaa pimeässä ja tulokset ovat lupaavia.
Ford varusti Fusion-mallinsa lidar-tekniikalla. Kyse on periaatteessa tutkasta, mutta lidar käyttää lähellä infrapunaa olevaa näkyvää valoa, kun tutkat käyttävät tyypillisesti mikroaaltosignaaleja. Lidar tunnistaa lyhyemmän aallonpituuden ansiosta pienempiä objekteja.
Aivan julkisille teille Ford ei Fusion-autoaan vienyt, sillä tekniikkaa testattiin yhtiön Arizonan testikeskuksessa. Fordin mukaan auto suoriutui moitteettomasti mutkaisilla teillä liikkuessa ilman ajovaloja.
Pimeässä navigointiin lidar-auto tarvitsee 3D-karttaa, joka pitää sisällään informaation tiestä, tiemerkinnöistä, maantieteestä, topografiasta ja erilaisista maamerkeistä, kuten rakennuksista ja puista. Auto käyttää lidar-pulsseja tietääkseen sijaintinsa kartalla reaaliaikaisesti.
Testeissä Ford asetti pimeänäkölaseilla varustettuja insinöörejään valvomaan lidar-auton kulkua autiomaassa. Näin insinöörit pystyivät näkemään, miten hyvin lidar toimi käytännössä. Lidar-anturit lähettävät 2,8 miljoonaa laserpulssia sekunnissa skannatessaan ympäristöään. Järjestelmä ”näkee” noin 200 metrin päähän autosta
Ford kertoo lisäävänsä käytännön robottiautotestejä tuomalla tänä vuonna 30 Fusion-mallia Kalifornian, Arizonan ja Michiganin osavaltion maanteille. Lopulliset robottiautot eivät tietenkään aja pelkän lidarin perusteella, vaan kulku perustuu lidarin, kameroiden ja tutkajärjestelmien yhteisvaikutukseen.