Neljä viidestä omistaa jo älypuhelimen. Kolme viidestä on tyytymätön yhteyden laatuun ja olisi valmis vaihtamaan operaattoriaan. Näin kertoo Accenturen teettämä kansainvälinen tutkimus.
Accenturen Digital Consumer -kyselytutkimus toteutettiin verkkokyselynä loka-marraskuussa 2015. Kyselyyn vastasi 28 000 kuluttajaa 28 maasta. Tulokset antavat hyvän kuvan nykytilanteesta, joka ei aiheuta suurta tyytyväisyyden aihetta operaattorien keskuudessa.
Accenturen tämänvuotisessa Screenager-tutkimuksessa havaittiin esimerkiksi, että 60 prosenttia kuluttajista on tyytymättömiä mobiiliverkkoyhteyden laatuun ja käyttökokemukseen ja valmiita vaihtamaan mobiilioperaattoriaan. 62 prosenttia käyttäjistä on huolissaan mobiilimaksutapahtumien turvallisuudesta ja 47 prosenttia yksityisyydestä ja tietoturvasta. 83 prosenttia käyttäjistä on tyytymättömiä käyttökokemusta häiritsevään mobiilimainontaan.
Asiakastyytymättömyyden lisäksi mobiilioperaattoreita uhkaa älylaitteiden laskeva myynti. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka moni kuluttajista suunnitteli hankkivansa älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen seuraavien 12 kuukauden sisällä. Vuonna 2014 älylaitteen suunnitteli hankkivansa 33 prosenttia kuluttajista, kun viime vuonna tätä suunnitteli enää vain 13 prosenttia.
Tutkimuksen mukaan kuluttajat ovat kuitenkin valmiita investoimaan parempiin palveluihin. Valtaosa (71 prosenttia) älypuhelinten käyttäjistä ilmoitti olevansa valmis maksamaan lisähintaa paremmasta mobiiliverkkoyhteydestä, ja jopa 83 prosenttia ostaisi lisää tuotteita ja palveluita, jos niiden luotettavuutta ja vikojen korjaamisen nopeutta saadaan parannettua.