Flexound Systems on espoolaisyritys, jonka kehittämä tekniikkaa voi testata ensi viikolla Slush-tapahtumassa. Yhtiö on toimitusjohtajansa Mervi Heinaron mukaan tekemässä vallankumousta elokuvien, pelien ja musiikin aistimiseen.
Radiolähetykset alkoivat 1890-luvulla ja ensimmäiset äänielokuvat esitettiin jo 1920-luvulla. Siitä lähtien lähes sata vuotta maailman viihdeteollisuus on ollut kahden aistin - kuulon ja näön - varassa. Nyt Flexoundin keksintö on tuomalla audiovisuaalisen viihteen kirjaimellisesti iholle.
Yhtiön kehittämä teknologia laajentaa ääniaallot myös ihmisen tuntoaistin alueelle, äänituntumaksi. - Ihminen on tunteva olento. Iho on ihmisen suurin elin. Miksi vain katsoisi ja kuuntelisi elokuvaa tai jääkiekkomatsia, kun voi myös tuntea äänet keholla ja saada siten paljon syvemmän elämyksen, kysyy Heinaro.
Marraskuun alussa Heinaro esitteli äänituntumaa kiinalaisille sijoittajille Finland Tech RoadShowssa Shanghaissa. Keksintö herätti suurta mielenkiintoa ja Heinaro pääsi esittelemään sitä esimerkiksi elokuvaohjaaja Renny Harlinille (kuvassa).
Flexound Xperience -moduuli voidaan asentaa kehokosketukseen tuleviin pehmeisiin esineisiin esimerkiksi elokuvateatterin tai auton istuimeen tai nojatuoliin. Flexoundilla on useita aiesopimuksia äänituntuman hyödyntämisestä eri tuotteissa.
Yhtiö on tuomassa markkinoille myös langattoman yhteyden avulla älypuhelimeen tai tablettiin yhdistettävän henkilökohtaisen älytyynyn. Flexound HUMU Smart Cushion lanseerataan IndieGoGo’ssa vuodenvaihteessa ja Kiinassa alkuvuodesta. Jakelukanavia Suomeen ja muualle Eurooppaan etsitään.