Perinteinen lineaarinen televisio on ahtaalla. Ericssonin ConsumerLabin tutkimus kertoo, että televisionkatselu vähenee koko ajan samalla kun erilaisten suoratoistopalvelujen suosio ja mobiilikatsominen kasvaa kovaa vauhtia.
Videoita katsotaan yhä enemmän älypuhelimilla ja muilla mobiililaitteilla. Mobiililaitteilla katsotaan viikoittain nykyisin videoita 85 prosenttia enemmän kuin vuonna 2010 ja vuosittain keskimäärin 200 tuntia enemmän kuin vuonna 2012.
Ericssonin seitsemättä kertaa julkaisemasta TV- ja mediaraportista. Selviää myös, että erilaisten suoratoistopalvelujen käyttö on nousussa ja kuluttajat arvostavat näitä palveluja enemmän kuin perinteistä lineaarista televisiota. Ericssonin TV- ja mediaraporttiin haastateltiin noin 30 000 henkilöä 24 maasta. Suomi ei ollut tutkimuksessa mukana.
Television ja videoiden katselu siirtyy yhä vahvemmin mobiiliin katseluun perinteisen television kustannuksella. Ihmiset katsovat viikoittain 1,5 tuntia enemmän sisältöä, mutta perinteisen television katselu on vähentynyt 2,5 tuntia viikossa. Varsinkin milleniaalikuluttajille on tärkeää, että sisältöä voi katsoa älypuhelimella. Sama kehitys on havaittavissa myös Suomessa, jossa kolmannes suomalaiskatsojista katsoo ohjelmia jo mobiilisti Finnpanelin tuoreen tutkimuksen mukaan.
Suoratoistopalvelujen sisällön, kuten TV-sarjojen, elokuvien ja muiden TV-ohjelmien katsominen on kasvanut 50 prosenttia vuodesta 2010. Kuluttajat muun muassa harrastavat sarjojen maratonkatselua entistä enemmän. Youtuben katselu on myös suosiossa.
Kuluttajat ovat kuitenkin tyytymättömiä siihen, miten erilaiset palvelut tarjoavat heille kiinnostavaa uutta sisältöä. 44 prosenttia amerikkalaisista kuluttajista sanoo, että heillä on päivittäin vaikeuksia löytää mieluisaa sisältöä lineaarisen television tarjonnasta.