VTT on ollut mukana eurooppalaisessa tutkimushankkeessa, jossa on kehitetty tarkka ja nopea satamien turvallisuutta lisäävä ja laivaliikennettä nopeuttava luotsijärjestelmä. VTT:n vastuulla on ollut järjestelmän wimax-pohjaisen verkkoratkaisun kehittäminen.
DockingAssist-järjestelmän prototyyppiä on kokeiltu menestyksekkäästi Corkin satama-alueella tänä syksynä. Järjestelmään kuuluu satama-alueella sijaitseva tukiasema ja kevyt, kannettava luotsityökalu, joka antaa luotsille nopeasti tiedon laivan sijainnista, nopeudesta ja liikkeen suunnasta. Satamalaitureihin ei välttämättä tarvitse asentaa kalliita ohjausjärjestelmiä.
Laivojen nykyiset luotsausmenetelmät perustuvat luotsien ammattitaitoon, jonka tukena on erilaisia kalliita järjestelmiä laituriin tultaessa. DockingAssist tarjoaa kustannustehokkaan vaihtoehdon ja mahdollistaa muidenkin kuin paikannustoimintojen käytön samassa järjestelmässä.
Senttimetrien tarkkuuteen yltävä paikannus, navigointi ja nopeuden mittaus perustuvat wimax-laajakaistaverkon ja RTK-tekniikalla (Real Time Kinematic) tehostetun satelliittipaikannuksen yhdistämiseen. VTT suunnitteli ja toteutti järjestelmän wimax-verkon.
VTT:n tutkija Esa Pirin mukaan wimax-verkon kapasiteetti on merkittävästi suurempi kuin nyt käytössä olevien. - Näissä useimmiten UHF-radiomodeemeihin pohjautuvissa ratkaisuissa bittinopeudet ovat todella pieniä. Satama-alueen järjestelmässä voi olla wimax-verkon kautta mukana jopa satoja aluksia, Piri kertoo.
Wimax-verkon sijasta satamajärjestelmässä on periaatteessa mahdollista käyttää myös esimerkiksi LTE-verkkoa. WiMAX-verkon luotettavuuden ja suuren kapasiteetin ansiosta järjestelmään on liitettävissä muitakin kuin luotsaustoimintoja. Laivasta käsin voidaan esimerkiksi olla yhteydessä satamapalveluihin ja saada sää- ja vuorovesitietoja, varoituksia ja tietoja muiden alusten liikkeistä.